Начало История на медицината Популяризиране на употребата на витамините в САЩ след 50-те години на 20 век

Популяризиране на употребата на витамините в САЩ след 50-те години на 20 век

От 1955г.

Популяризиране на употребата на витамините в САЩ след 50-те години на 20 век - изображение

След приключването на Втората световна война желанието на жителите на САЩ да се хранят здравословно и да приемат витамини ни най-малко не охладняло. Напротив, фармацевтичната индустрия, "напуснала" бойното поле, подсилена от държавната подкрепа в областта на разработването на нови продукти. Най-иновативните от тях, логично, били антибиотиците и ваксините. През 1946 г. най-големите производители на витамини формирали фондацията "National Vitamin Foundation", занимаваща се с финансирането на научните изследвания на витамините и поддържането на академичните лаборатории. Образователните материали, отпечатвани от информационното бюро на фондацията непрекъснато напомняли на потребителите за необходимостта от приема на витаминни добавки.

С "присъединяването" на витамин В12 през 1955 г. към утвърдената формула мултивитаминните таблетки почти успели да придобият състава, в който ги познаваме и днес. Оставало да бъдат направени само няколко дребни подобрения. За таблетните форми били предвидени нови филмирани покрития, създадени в нови форми и приятни цветове. "Abbott Laboratories", въвели на пазара  „Dayalets”, учените на компанията успели да създадат и т.нар. "Filmtab" – ултратънкото покритие за капсулите, което премахвало неприятния вкус на продукта. То заменило ползваното до този момент захарно покритие. Дизайнът на опаковката също започнал да става все по-важен за маркетинговите стратегии, защото продуктите постепенно започнали да се „състезават” за вниманието на потребителите.

През втората половина на 50-те години на 20 век многобройните производители на витамини дали началото на нова маркетингова тенденция – започнали да произвеждат продуктите си в т.нар. „аптекарски” шишенца. С тях витамините, образно казано, сякаш били „облечени за официална семейна вечеря”. Старовремският чар на тези опаковки се вписал много добре в повечето традиционалистки настроени американски домакинства. В същото време, външният вид на хранителната добавка сякаш провокирал допълнително доверие към конкретния продукт употребителите. Въпреки това, едва ли много американски домакини са се почувствали горди, макар че именно това усещане било ярко демонстрирало в популярна реклама, на която по време на семейна вечеря витаминните таблетки били поставени до солта и пипера. Странно или не, нито една американска домакиня не се почувствала засегната от „закачката” за качеството на храната, която се приготвяла в САЩ през 50-те години. Този факт до някъде е логичен, защото, също както присъствието на солта и пипера на масата не предполагало непременно липсата на вкус в приготвената храна, така и в случая с витамините - не било задължително храната да се „обвинява” в липса на питателност. Таблетките били американската гаранция за пълноценно и здравословно хранене (все пак 50-те години на 20 век са ерата на консервираните храни, полуфабрикатите, кондензираното мляко, маргарина). Още повече, друга популярна реклама на витамини гласяла, че: "Хората обикновено се хранят с това, което им харесва, вместо с това, което е полезно".  

Макар че витамините си спечелили одобрението на американските домове, „легитимността” на употребата им била доста спорна в очите на немалко здравни и правителствени служители. Така, през 1961 година на специален конгрес, обсъждащ въпросите за шарлатанството в медицината, вниманието на присъстващите било привлечено от тревожната тенденция за нарасналите злоупотреби със здравето на американците. Нещо повече, уважаван комисар, работещ в американската администрация по храните и лекарствата твърдял, че в САЩ няма по мащабно и скъпоструващо шарлатанство от производството на витамините и останалите добавки.

Въпреки всичко, неоспорим е фактът, че дневният прием на витаминните таблетки продължава да оказва силно влияние върху хората, макар многобройните проучвания да продължават да оспорват ползата от приема им. Проучвания, обхванали периода от 2003 до 2006 година, показват че повече от половината жители на САЩ вземат определени хранителни добавки, от които най-популярни продължават да бъдат мултивитамините и минералите.

През 2006 година институтът по здравеопазването в САЩ представил пред обществеността любопитен доклад, който посочва, че доказателствата са твърде недостатъчни, за да се препоръча или отрече категорично ежедневния прием на хранителните добавки. Едно обаче е сигурно - след почти 100 години на развитие витаминните таблетки, „родени” чрез научно откритие и усъвършенствани от индустрията, са приемани от милиони души по света.

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://www.chemheritage.org/distillations/magazine/vitamins-come-to-dinner

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноСъставкиНовиниМедицински изследванияСпортЛеченияСнимкиЛайфстайлРецептиТестовеХранене при...Здравни съветиФизиологияБотаникаАлтернативна медицинаНормативни актовеХрани и ястия