Начало История на медицината Развитие на "АстраЗенека" в първите години след "създаването" й

Развитие на "АстраЗенека" в първите години след "създаването" й

От 2001г.

Развитие на "АстраЗенека" в първите години след "създаването" й - изображение

Инвеститорите приветствали новината за сливането на фармацевтичните компании "Астра АБ" и "Зенека ООД" още от самото начало: още в деня след обявяването на съюза им, цената на акциите на Астра се увеличили с 13%, а тези на "Зенека" нараснали със 7,5%. Новата компания, "AstraZeneca PLC" била третата най-успешна компания във фармацевтичната индустрия. Сливането на стойност от $ 37 милиарда било завършена на 6 април, 1999 г. (точно 80 дена след обявяването й, а акциите на новата компания били отчетени на борсите в Лондон, Стокхолм и Ню Йорк). На чело на "АстраЗенека"  застанал Том Макилтоп (бившият изпълнителен директор на "Zeneca"), а Пърси Барневик (част от екипа на "Астра") станал негов заместник. Ако трябва да дадем пример за взимоотношение от животинския свят, то симбиозата най-точно би описала работата между двете компании. Дори финансовата оценка на двете дружества била еднаква (оценени били на 30 милиарда долара всяка), така че те стартирали сливането си на равни начала. "Това сливане действително е равностойно, а освен всичко, ние обединихме две компании, които изпитваха огромно уважение една към друга и преди началото на съвместната ни работа", съобщил пред медиите Макилтоп през месец юни, 1999 г. Той казал още, че: "Една от първите стъпки на "AstraZeneca" като "нова компания", ще е да рационализира дейностите си и да се съсредоточи единствено върху своя фармацевтичен бизнес, отделяйки производството на селскостопанските и химическите продукти на  "Zeneca", произвеждани допреди сливането.” Действително, новата компания се сляла своя агрохимически бизнес с този на фармацевтичната компания "Novartis" през 2000 година.

Новата компания се сблъсквала и с някои непредвидени предизвикателства. Въпреки че новите, комбинирани лекарствени портфолиа съумели да създадат по-добро снабдяване с медикаменти от компаниите, работещи с единични продуктови бази, "AstraZeneca" все още се сблъсквала с патентните загуби от някои от нейните ключови лекарства от миналото. Случаят с "Losec" бил точно такъв, а в миналото лекарството формирало близо 40% от общите печалби на "Астра АБ".  След като патентът на "Losec" изтекъл през 2001 година, другите компании също имали право да произвеждат продукта във вид на генеричен медикамент, който се продавал на значително по-ниски цени. "AstraZeneca" веднага въвела компенсаторна стратегия, целяща да посрещне огромните загуби и да защити действието на вторичните патенти на лекарството, търсейки едновременно с това нови заместващи продукти на пазара. Такова лекарство се оказало "Нексиум", направило дебюта си на пазара на 19 март, 2001 г.
И така, през първите години на десетилетието, стратегията на "АстраЗенека" се оказала успешна: още през първите 17 седмици от излизането си на пазара, "Нексиум" ("Nexium") си "извоювал" почетното трето място по продажби с САЩ. Компанията била оптимистично и по отношение на пускането (през 2002 година) на пазара на лекарството "Crestor", което се приемало за понижаване на нивото на холестерола в кръвта.

Определено можем да твърдим, че в първите години след "създаването" се "AstraZeneca" съумяла да се позиционира доста добре, поддържайки растежа, на който се надявали нейните ръководители. Показателни са и думите, съобщени пред здравните медии през 2001 година на Том Макилтоп: "Ние имаме стратегия, продукти, хора и умения, за да се направим реална промяната в света на здравеопазването". В следващите години компанията трябвало да докаже думите на своя изпълнителен директор.

Статията е част от историята на:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

1. http://www.fundinguniverse.com/company-histories/astrazeneca-plc-history/

 

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА