Ицхак Израели Бен Соломони приносът му за развитието на арабско-еврейската медицинска практика от 10 век
От 901г.
Ицхак Израели Бен Соломон (около 832 – около 932), известен и като Ицхак Израелски Стари и Ицхак Юдейски, е един от най-важните арабско-еврейски лекари и философи на своето време. Той е считан за Баща на средновековния еврейски неоплатонизъм. Негови творби, всички, написани на арабски и впоследствие преведени на иврит, латински и испански, биват включени и наложени в медицинските преподавателски планове от началото на тринадесети век в средновековна Европа и остават популярни през Средновековието.
За съжаление, историците разполагат с малко писмена информация за живота и кариерата на арабо-израелския лекар. Голяма част от нея постъпва от биографичните записи на андалуския автор Ибн Джулджул (носят заглавието „Generations of the Physicians” – „Родословие на лекарите”), датиращи от 2-та половина на Х век. Друг ценен исторически източник, разказващ за медицинската практика и живота на лекаря, е „The Generations of the Nations” („Родословие на народите”) от Саид от Толедо, който пише в средата на единадесети век.
По-късно през тринадесети век, Ибн Аби Усайбия написва разказ за живота на Ицхак Израели Бен Соломон. Като източник на факти, Усайбия посочва трудовете на Ибн Джулджул, както и на „История на династия Фатимид”, създадена от ученика на Израел Ибн ал-Джазар.
Малко данни за биографията на Ицхак Юдейски
Израелският лекар е роден около 832 година в еврейско семейство, което живее в Египет. Първата половина от живота на медика преминава в Кайро, където той съумява да си спечели репутация на изкусен очен лекар. Той си кореспондира с Саадия Бен Джозеф Ал Фаюми (882-942), който е една от най-влиятелните фигури в средновековния Юдаизъм, преди да напусне Египет. Около 904 година Ицхак Юдейски е избран за кралски лекар на принц Зиядат Аллах III.
В периода 905-907 година той пътува до Кайруан, където изучава обща медицина при Исхак ибн Амран ал Багдади, с когото понякога се държи ужасно (според 10 страница на "Сефер ха-Яшар"). По-късно, Ицхак Израели Бен Соломон работи като лекар на основоположника на династия Фатимид - Убаид Аллах ал-Махди, който е царува от 910 до 934 година. Халифът се радва на компанията на еврейския си лекар заради остроумието му.
В Кайруан славата на Ицхак Израелски бързо се разраства, а на медицинските творби, които той пише на арабски език, се гледа като на вещ: „по-ценна от скъпоценните камъни” от другите мюсюлмански лекари. Неговите лекции привличат голям брой ученици, най-известни от които са Абу Джафар ибн ал-Джазар, и Дюнаш ибн Тамим. Израелският лекар изучава естествена история, медицина, математика, астрономия. Той е смятан за един от малкото, изучили "седемте науки".
Съвременните биографи твърдят, че Ицхак Израелски никога не се е женил, не е оставил и деца след себе си. Той е починал в Кайруан (Тунис) около 932 година.
Медицински творби на Ицхак Израелски
Медицинските трактати на арабско-еврейския лекар са изследвани в продължение на няколко века. В това число влизат както неговите оригинални творби на арабски, така и техни преводи на латински. Около единадесети век Константин Африкански (преподавател в престижното медицинско училище в Салерно) превежда някои от произведенията на Израелски на латински език. Много средновековни арабски биографични летописи, разказващи за древни лекари, сочат че те са цитирали често еврейско-арабския лекар.
Редица произведения на арабски език, някои от които са преведени на иврит, латински и испански език, са приписани на Ицхак Израели Бен Соломон. Част от тях са създадени както по негова инициатива, така и по искане на ал-Махди.
През 1515 година в Лион, Франция е публикувана „Opera Omnia Isaci”. Древният "редактор" на този труд твърди, че оригиналните източници на творбата са написани на арабски и са преведени на латински през 1087 от Константин Картагенски. Той приписва заслугата за суздаването на колекцията от произведения на Израелски. Тези творби, преведени от Константин Картагенски, са използвани като учебници в медицинската школа в Салерно (най-ранното медицинско учебно заведение в Западна Европа), където той преподава по медицина. Писмените творби остават дълго време в употреба и се ползват като учебници в цяла Европа до края на седемнадесети век.
Медицински произведения на Ицхак Израели Бен Соломон
Пълният трактат на лекаря „Kitab al-Hummayat” („Трактат за треските”)включва пет книги, разглеждащи различните видове трески в съгласие с древната медицинска традиция, особено тази от времето на Хипократ.
Творбата „Kitab al-Adwiyah al-Mufradah wa'l-Aghdhiyah”, разгледана в четири части, описва различни растителни лекарства и храни. Първата част, състояща се от двадесет глави, е преведена на латински от Константин Картагенски под заглавието „Diaetae Universales”, а на иврит - от анонимен преводач под заглавието „?ib'e hа-Mezonot”. Другите три части на работата носят името „Diаеtае Particulares” на латински. Трактатът „Kitab al-Baul”, описващ свойствата на урината, е съкратен от самия автор.
„Kitab аl-Isti?at” (на латински „De Elementis”) е медицинско и философско произведение, в което авторът третира пациентите си в съответствие с идеите на Аристотел, Хипократ и Гален. Преводът на иврит е направен от Авраам Бен Хасдай по искане на граматика Дейвид Кимхи.
Трактатът „Manhig hа-Rofe'im”, касаещ различни лекари е преведен на иврит (арабският оригинал не е запазен) и на немски от Дейвид Кауфман под заглавието „Propädeutik für Aerzte”, а документът „Kitab fi al-Tiryaк” е посветен на антидотите.
По статията работи: Виктория Милова
Продукти свързани със СТАТИЯТА
КАТЕТЪР УРОЛОГИЧЕН ТИМАН N18
Библиография
https://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Israeli_ben_Solomon
Снимка: WND.com
Коментари към Ицхак Израели Бен Соломони приносът му за развитието на арабско-еврейската медицинска практика от 10 век