Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те

От 1919г. до 1950г.
Много от нас знаят, че повечето ни любими безалкохолни напитки са създадени не от кулинари, а от медици. Така например емблематичният вкус на Кока-Кола е резултат от експериментите на фармацевта Джон Пембъртън. Той създава лекарствен продукт, представляващ комбинация от кокаин и вино. След време Пембъртън решава да подобри вкуса на тъмната течност и променя нейния състав. Оказва се, че пациенте му се наслаждават изключително много на освежаващото питие и съвсем скоро то е пуснато на пазара като безалкохолна напитка.
По подобен начин възникват и много други марки, популярни сред любителите на сода и оранжада. Един от най-бързо разпространилите се на пазара брандове е американската компания 7-ЪП. За да стане комерсиална напитка за утоляване на жаждата, продуктът е базиран на използвано и до днес средство за борба с депресията и хроничната умора.
Създателят на 7-ЪП е Чарлз Лайпър Григ. Том започва да се занимава с маркетинг още през 1890-та година. Младият предприемач започва своята кариера в малка компания, където създава първото си безалкохолно питие. То не се отличава с уникален вкус, но се харесва на жителите на щата Мисури, където е базирано малкото предприятие. Успехът на младия изобретател му донася известност сред служителите на фирмата. Много скоро той е повишен от самите собственици на компанията.
За съжаление успехът на Лайпър Григ вдига прекалено много самочувствието му и той започва да вярва, че мнението му трябва да има еднаква тежест с това на ръководителите на предприятието. Не след дълго влиза в открит конфликт с работодателите си. Подобно поведение не се толерира дори днес, а през 20-те години на 20-ти век е равносилно на „кариерно самоубийство“. Изобретателят е уволнен, но съдбата е благосклонна към него, тъй като скоро след отстраняването си от малката мисурска фирма е нает в конкурентна компания.
Чарлз Лайпър Григ става създател на нови вкусове в друг местен бранд. Там той създава базирана на цитронада напитка, която той нарича Хауди (англ.- Howdy). Питието отново става хит на пазара и младият предприемач откупува патента за собствения си продукт и със спестени пари успява да отвори свое предприятие за производство на безалкохолни напитки. То носи името на оранжадата, тъй като то вече е познато на местните любители на сода.
Бизнесът на Григ обаче не е особено успешен, тъй като Хауди не успява да изпревари своя основен конкурент - компанията за оранжада „Ориндж Краш“. За да направи своя продукт по-разпознаваем, предприемачът решава да обогати вкуса на своето питие. Това довежда то появата на уникална за времето си напитка, чието цяло име е Big-Label Lithiated Lemon-Lime Sodas.
Иновацията на Чарлз Лайпър Григ е доста проста и едновременно - брилянтна. Той добавя към обикновената лимонада малко количество от веществото литиев цитрат. Химичното съединение е познато на психиатрите още от края на 19-ти век. То се използва за стабилизиране на настроението на хора, страдащи от биполярно разстройство и хронична депресия.
Не е ясно дали литият става част от новия състав на напитката заради вкусовите си качества или изобретателят е бил наясно с неговото действие върху настроението. Най-вероятно химичният елемент е добавен съзнателно, тъй като по това време пристрастяващите и упойващите вещества са широко разпространени в хранително-вкусовата промишленост. Резултатите от промяната в състава на продукта обаче са налице. Само за няколко години Big-Label Lithiated Lemon-Lime Sodas, който става по-известен като 7-ЪП, се консумира във всички щати, а през 40-те години на 20-ти век вече е третото най-консумирано питие в Америка.
Според експерти в областта на хранителната промишленост 7-ЪП става особено популярен през 30-те и 40-те години, тъй като тези две десетилетия са изпълнени с трагични събития - Голямата депресия, Втората световна война и т.н. Чарлз Лайпър Григ успява да произведе евтин антидепресант, който да повдига настроението на изморените от трудния живот хора. Дори голяма част от лекарите препоръчват напитката на свои пациенти, които страдат от тревожност, промени в настроението или леки форми на депресия.
От 1950-та година обаче 7-ЪП не съдържа регулиращия темперамента елемент, тъй като в Щатите е приет закон за премахване на лития от всички напитки. Въпреки това безалкохолното питие остава едно от най-популярните на пазара и до днес.
Редактор: Георги Динев
Продукти свързани със СТАТИЯТА
НУТРИЖИ сашета * 20 DXN
ДЪНЛОП СПОРТНА БУТИЛКА РОЗОВА 1 л DNP0077
НУРС СОК ОТ АРТИШОК 1000 мл
Нов ПРОМОБУТИЛКА С ИНФУЗЕР ГРИЙН БЕЪР 500 мл
ГИМБЕР ЕЛИКСИР ОТ ДЖИНДЖИФИЛ BRUT 200 мл
НовВИТАМИНОВА ВОДА B+ ЯБЪЛКА И МАЛИНА 600 мл
Библиография
Източник: www.thevintagenews.com
Снимки: www.thevintagenews.com / www.flickr.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Коприва
- Фрапе със сладолед и шоколад
- Балансирайте нивата на кръвна захар с напитка от кокос, банан и бадемово мляко
- Подобрете зрението със сок от моркови, тиква и чушка
- Фреш от киви с лимон
- Фреш от ябълки, моркови и джинджифил
- Бейлис Мока фрапе
- Повишете защитните сили в организма с напитка от ананас и грейпфрут
- Освежаваща билкова напитка
- Плодово смути с грейпфрут и ленени семена
Коментари към Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те