Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало История на медицината Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те

Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те

от 03 дек 2018г., обновено на 27 фев 2019г.
Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Библиография
Коментари
Свързаност

От 1919г. до 1950г.

Много от нас знаят, че повечето ни любими безалкохолни напитки са създадени не от кулинари, а от медици. Така например емблематичният вкус на Кока-Кола е резултат от експериментите на фармацевта Джон Пембъртън. Той създава лекарствен продукт, представляващ комбинация от кокаин и вино. След време Пембъртън решава да подобри вкуса на тъмната течност и променя нейния състав. Оказва се, че пациенте му се наслаждават изключително много на освежаващото питие и съвсем скоро то е пуснато на пазара като безалкохолна напитка.

По подобен начин възникват и много други марки, популярни сред любителите на сода и оранжада. Един от най-бързо разпространилите се на пазара брандове е американската компания 7-ЪП. За да стане комерсиална напитка за утоляване на жаждата, продуктът е базиран на използвано и до днес средство за борба с депресията и хроничната умора.

Създателят на 7-ЪП е Чарлз Лайпър Григ. Том започва да се занимава с маркетинг още през 1890-та година. Младият предприемач започва своята кариера в малка компания, където създава първото си безалкохолно питие. То не се отличава с уникален вкус, но се харесва на жителите на щата Мисури, където е базирано малкото предприятие. Успехът на младия изобретател му донася известност сред служителите на фирмата. Много скоро той е повишен от самите собственици на компанията.

За съжаление успехът на Лайпър Григ вдига прекалено много самочувствието му и той започва да вярва, че мнението му трябва да има еднаква тежест с това на ръководителите на предприятието. Не след дълго влиза в открит конфликт с работодателите си. Подобно поведение не се толерира дори днес, а през 20-те години на 20-ти век е равносилно на „кариерно самоубийство“. Изобретателят е уволнен, но съдбата е благосклонна към него, тъй като скоро след отстраняването си от малката мисурска фирма е нает в конкурентна компания.

Шишета от Хауди и 7-ЪПЧарлз Лайпър Григ става създател на нови вкусове в друг местен бранд. Там той създава базирана на цитронада напитка, която той нарича Хауди (англ.- Howdy). Питието отново става хит на пазара и младият предприемач откупува патента за собствения си продукт и със спестени пари успява да отвори свое предприятие за производство на безалкохолни напитки. То носи името на оранжадата, тъй като то вече е познато на местните любители на сода.

Бизнесът на Григ обаче не е особено успешен, тъй като Хауди не успява да изпревари своя основен конкурент - компанията за оранжада „Ориндж Краш“. За да направи своя продукт по-разпознаваем, предприемачът решава да обогати вкуса на своето питие. Това довежда то появата на уникална за времето си напитка, чието цяло име е Big-Label Lithiated Lemon-Lime Sodas.

Иновацията на Чарлз Лайпър Григ е доста проста и едновременно - брилянтна. Той добавя към обикновената лимонада малко количество от веществото литиев цитрат. Химичното съединение е познато на психиатрите още от края на 19-ти век. То се използва за стабилизиране на настроението на хора, страдащи от биполярно разстройство и хронична депресия.

Един от първите дизайни на бутилката на 7-ЪпНе е ясно дали литият става част от новия състав на напитката заради вкусовите си качества или изобретателят е бил наясно с неговото действие върху настроението. Най-вероятно химичният елемент е добавен съзнателно, тъй като по това време пристрастяващите и упойващите вещества са широко разпространени в хранително-вкусовата промишленост. Резултатите от промяната в състава на продукта обаче са налице. Само за няколко години Big-Label Lithiated Lemon-Lime Sodas, който става по-известен като 7-ЪП, се консумира във всички щати, а през 40-те години на 20-ти век вече е третото най-консумирано питие в Америка.

Според експерти в областта на хранителната промишленост 7-ЪП става особено популярен през 30-те и 40-те години, тъй като тези две десетилетия са изпълнени с трагични събития - Голямата депресия, Втората световна война и т.н. Чарлз Лайпър Григ успява да произведе евтин антидепресант, който да повдига настроението на изморените от трудния живот хора. Дори голяма част от лекарите препоръчват напитката на свои пациенти, които страдат от тревожност, промени в настроението или леки форми на депресия.

От 1950-та година обаче 7-ЪП не съдържа регулиращия темперамента елемент, тъй като в Щатите е приет закон за премахване на лития от всички напитки. Въпреки това безалкохолното питие остава едно от най-популярните на пазара и до днес.

Редактор: Георги Динев

5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

КОКОЖИ сашета * 20 DXN
70.00лв.

КОКОЖИ сашета * 20 DXN

ТЕРМОС СПОРТУВАЙ С МЕН ЧЕРВЕН 600 мл KANCHE
38.30лв.

ТЕРМОС СПОРТУВАЙ С МЕН ЧЕРВЕН 600 мл KANCHE

СИБИРСКА ЧАГА ЛАТЕ - ТОПЪЛ ШОКОЛАД саше * 15 VERDE VITA
21.00лв.

СИБИРСКА ЧАГА ЛАТЕ - ТОПЪЛ ШОКОЛАД саше * 15 VERDE VITA

НАТУРАЛЕН БАЛСАМОВ ОЦЕТ 500 мл ЗЕМЕЛА
8.40лв.

НАТУРАЛЕН БАЛСАМОВ ОЦЕТ 500 мл ЗЕМЕЛА

ГИМБЕР ЕЛИКСИР ОТ ДЖИНДЖИФИЛ ORIGINAL 700 мл
65.60лв.

ГИМБЕР ЕЛИКСИР ОТ ДЖИНДЖИФИЛ ORIGINAL 700 мл

МЛЕКОВИТА ПРОТЕИНОВ ШЕЙК БАНАН 350 мл
4.40лв.

МЛЕКОВИТА ПРОТЕИНОВ ШЕЙК БАНАН 350 мл

Библиография

Източник: www.thevintagenews.com

Снимки: www.thevintagenews.com / www.flickr.com

Коментари към Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те
    www.framar.bg 
    на 04 July 2025 в 07:16
    Коментирайте "Как безалкохолното 7-UP става популярен лек за депресия през 30-те"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Литий
  • Употреба на "кафе" от глухарчета, като средство, подпомагащо превенцията срещу онкологични заболявания
  • Как и защо да си направим вода с електролити
  • Лечебен ефект на алкохолните напитки
  • Шоколадово-млечен ликьор
  • 30 храни и напитки със странен вкус, за които едва ли знаете, че съществуват
  • Компот от диня
  • Студено мляко с шоколад
  • Пречистете организма си с напитка от лют червен пипер и лимон
  • Литий
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Данъчни облекчения за деца под 18 години - подаване през НАП с ПИК

преди 850 дни, 20 часа и 12 мин.

Салофалк и нексиум - могат ли да се приемат заедно през определени интервали

преди 1357 дни, 17 часа и 2 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 6 дни, 15 часа и 27 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 8 дни, 8 часа и 8 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 20 дни, 15 часа

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 20 дни, 22 часа и 1 мин.
Всички

АНКЕТА

Какво би задържало младите лекари в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ДАРОВИТА КОНОПЕНО СЕМЕ БЕЛЕНО 200 г

ЛЮКСЕОЛ ЧАЙ Ф-Р РАСТЕЖ КОСА * 30 337925

ЛЮКСЕОЛ МАСЛО СУХО КОСА/ТЯЛО 100мл 335419

КОЛОР & СОЙН БОЯ ЗА КОСА № 6 G ЗЛАТИСТО ТЪМНО КЕСТЕНЯВО

БЕТИНА БАРТИ СВЕЖА МЕНТА ДУШ ГЕЛ 500 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

СПРЕЙ ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА КЛИМАТИЦИ - РЕФРЕШ ЕЪР - 500 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 17:45:48

СПРЕЙ ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА КЛИМАТИЦИ - РЕФРЕШ ЕЪР - 500 мл

Коментар на: Дамян Стоянов от 03 юли 2025г. в 17:15:49

Задължително ли е да купите подарък на лекуващия лекар/персонала след изписване от болницата?

Коментар на: Дафи от 03 юли 2025г. в 16:33:57

Ревматоиден артрит

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 16:11:03

СОДА ЗА ПИЕНЕ таблетки * 30 НИКСЕН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 16:09:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival