Ролята на изображенията, илюстриращи развитието на плода в утробата, в акушерските книги от 16-ти век
От 1513г.
Вероятно ви е известно, че през 16-ти век в Европа акушерството се практикувало почти изцяло от жени. Опитността на тези дами варирала много зависимост от страната и региона, в които те се изявявали и населявали. При всички случаи обаче, раждането се възприемало като "строго секретна" дейност, в която мъжете присъствали в ролята си на специалисти само при възникнали усложнения. Медицинските историци срещат трудност да възстановят цялото познание за това какви точно практики и медикаменти експертите от женски пол са използвали в работата си, защото не били съхранени писмени сведения от разглеждания период. Отчасти, това се дължало на повсеместната неграмотност на жените, но също и на факта, че родилният процес се смятал за сакрален, мистериозен и въобще - като категорична неподходяща тема за писане и публикуване.
Именно в такъв сложен исторически контекст, през 1513 година германският медик Oйхариус Рьослин (1470г.-1526г.) издал прочутата си творба "Der swangern Frauwen und Hebammen Rosegarten". Целта й била да предостави ценна информация на германските акушерки на родния им език, за да улесни отговорната им мисия. Всъщност, самият Рьослин нямал никакъв опит в акушерската област и книгата му била базирана най-вече на идеи, взаимствани от текстове от класическия период на Античността. В този ред на мисли, книгата вероятно не била толкова полезен труд за самите акушерките. Така или иначе, четивото било революционно по своята същност, тъй като, чрез богата колекция от рисунки, разкривало тайния свят на детето в утробата, давайки възможност и на обикновените хора (включително и на джентълмени) да научат повече за тялото на бременната жена и за неродения малчуган. В текста на Рьослин може да се откри серия от забележителни илюстрации, наречени от автора им "родилни фигури", които показват различни положения на плода в утробата по време на раждането. Истината е, че въпросните образи циркулирали поне от шест века в гинекологичните и акушерски ръкописи, но дървените гравюри в книгата, сътворени от Мартин Калденбах /ученик на известния германски художник Алберхт Дюрер/, направили четивото достъпно и за масовия читател.
Вероятно няма да ви учудим, ако ви кажем, че книгата на Рьослин за нула време се сдобила с широка популярност и била преиздадена многократно както на немски, така и на други европейски езици. През 40-те години на 16-ти век тя била преведена на английски език със заглавието "The Byrth of Mankynde". Английската версия възпроизвеждала изображенията в оригиналния текст, но чрез скъпи и изящни гравюри /не от дърво/. Авторът на последните днес остава анонимен, но ако те със сигурност са били направени в Англия, заслужено могат да се смятат за едни от най-ранните английски гравюри.
Съвсем естествено, британският издател – Томас Рейнълд, осъзнал, че творбата е изключително значима и пожелал да инвестира немалко средства по процеса на издаването й. Тъй като се продавала добре, само пет години по-късно се появило нейно разширено издание. Този път то включвало допълнителни илюстрации, възпроизведени от наскоро публикувани рисунки на прочутия анатом Андреас Везалий. До края на 17-ти век "The Byrth of Mankynde" продължила все така успешно да се преиздава и инициирала създаването на много други акушерски книги и "родилни фигури". Изглежда, че уникалните илюстрации спечелили интереса на самите читатели. Доказателство за това бил фактът, че в редица съхранени копия на ранните издания на четивото, липсват странички именно с тези интересни картинки. Ясната причина за тяхното отсъствие, разбира се, не е известна, но много експерти по медицинска история смятат, че "крадците" на въпросното медицинско наследство просто са имали желание да разгледат отблизо невероятните рисунки, впечатлени от съдържанието им.
Нека не забравяме, че през 16-ти век бременността все още се разглеждала твърде много в религиозен контекст. Зачеването и развитието на плода в утробата се смятали за божия намеса и за едно от най-мистериозните чудеса на света. Разбирането за пренаталния период на тогавашните хора можело да се сравни с отглеждането на плодове или с печенето на хляб.
Т. нар. родилни фигури били нещо ново, защото показвали за пръв път детето директно в утробата на жената. То традиционно било изобразявано от мъжки пол, с ангелски лик и изглеждало в добро здравословно състояние. Въпреки че основната цел на тези илюстрации била обучителната, те често служели да успокояват и впечатляват виждащите ги /както професионалисти, така и непрофесионалисти/. Много често по време на раждането акушерките ги показвали на родилките, за да ги развличат и успокояват.
Не е случайно, че през 18-ти век тези, очарователни за мнозина, илюстрации се превърнали в интегрална част от акушерските наръчници и ръкописи.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ТОНУС ЕЛАСТ МЕДИЦИНСКИ КЛИН ЗА СЛЕД РАЖДАНЕ РИТА 0106
ЛИПОЕЛАСТИК КОМПРЕСИВНО СЛЕДОПЕРАТИВНО БЕЛЬО ПРИ ЛИПОСУКЦИЯ НА КОРЕМ VH SPECIAL COMFORT
Безплатна доставка за България!ЛИПОЕЛАСТИК ДАМСКО КОМПРЕСИВНО БОДИ БЕЗ РЪКАВ MH SPECIAL COMFORT
Безплатна доставка за България!КАНПОЛ МНОГОКРАТНИ ТЪНКИ БИКИНИ ЗА БРЕМЕННОСТ И ЗА СЛЕД РАЖДАНЕ размер S/M * 2
МОЯТА ПРОГРАМА. ЙОГА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ СЛЕД РАЖДАНЕ - СВЕТЛА ИВАНОВА - СИЕЛА
ЛАНСИНОХ КОМПРЕС ЗА СЛЕД РАЖДАНЕ
Библиография
http://blog.wellcomelibrary.org/2015/06/the-birth-of-mankind-and-the-revolutionary-image-of-the-foetus-in-utero/
СТАТИЯТА е свързана към
- Ползи и рискове от консумацията на фурми по време на бременност
- ИМА ЛИ СМИСЪЛ ОТ ОБЕЗБОЛЯВАНЕ ПРИ РАЖДАНЕ?
- Възстановяване след Цезарово сечение (секцио)
- Лечение на косопад след раждане
- Суеверия за бременните и раждането, свързани с медицинската история
- Трябва ли да се лишат малолетните и непълнолетните майки от детски помощи
- Цезарово сечение (Секцио)
- Епизиотомия
- Амниотомия (пукане на околоплодния мехур): показания, рискове
- д-р Ванилия Илиева Ярмина
Коментари към Ролята на изображенията, илюстриращи развитието на плода в утробата, в акушерските книги от 16-ти век