Начало История на медицината Антибиотикът "Терамицин" – първият медикамент на "Пфайзер"

Антибиотикът "Терамицин" – първият медикамент на "Пфайзер"

От 1948г.

Антибиотикът "Терамицин" – първият медикамент на "Пфайзер" - изображение

Историческият период до 1944 година, разказващ за развитието на компания "Пфайзер" ("Pfizer") може да се определи като изключително успешен, тъй като до края на 40-те години фирмата е съумяла да си извоюва имиджа на световен лидер, разработил собствено ноу-хау за производството на антибиотика пеницилин (посредством ферментационни процеси).

Ако трябва да бъдем искрени, ще трябва да прибегнем до цифрите – компанията е извършвала 90% от снабдяването с антибиотика на американските войски, сражавали във Франция се по време на т.нар. "D-Day" (т.нар. "the day", десантът в Нормандия, или Денят "Д" - нарицателно за военна операция през Втората световна война на Великобритания, САЩ и Канада срещу Третия райх). Благодарение на това си достижение компанията си спечелила престижната награда "E Star" за високи достижения в областта на военното производство.

Освен това, до края на месец декември 1944 година "Пфайзер" е произвеждала около 125 милиарда пеницилинови оксфордски единици (една Оксфордска единица се равнява на 0.6 мкг кристална натриева сол на пеницилина), но след това фирмата била принудена да сподели публично собствените си производствените си практики. Впоследствие останалите компании започнали да произвеждат толкова много от животоспасяващия (по това време) антибиотик, че цените на лекарството от 20 долара паднали до 20 цента за 100 000 Оксфордски единици. Фактът, че медикаментът пеницилин, който спасил толкова много човешки животи през Втората световна война, никога не се е продавал под търговската марка на "Пфайзер", той само се е произвеждал по неинфирмен метод.

Компанията е направила своя истински "пробив" с производството на антибиотика стрептомицин, синтезиран чрез ферментация на култури, предоставени от директора на Пфайзер - Селмен Уаксмън. Чрез този метод можели да се произвеждат 3,2 кг месечно от важния медикамент.

По това време стартирала и друга важна скринингова програма на дружеството, занимаваща се с изследването на почвени бактериални проби, които биха могли да се превърнат в източник на нови още по-силни антибиотици. Тази програма през 1948 година довела до появата на емблематичен за историята на компанията нов антибиотичен клас – този на тетрациклините, получени за пръв път в лабораториите "Lederle".

Активната работа на учените на "Пфайзер" до края на 1950 г. подпомогнала изясняването на структурите на тетрациклините. Най-голям принос измежду тези учени имал Р. Б. Удуърд, който бил възпитаник на Харвардския университет.

През това време изследователите на компанията направили още едно ключово за историческото развитие на дружеството откритие. Те попаднали на почвената антибиотична проба "PA-76", от която извлекли веществото "Terramycin" ("Терамицин"). Този агент се оказал смъртоносен за 100 различни инфекциозни причинители. Така започнало производството на новия антибиотик "Terramycin" на компания "Pfizer".

Още през първата половина на 1950 година антибиотикът получил разрешение за производство от американската администрация по храните и лекарствата, а за останалите 6 месеца компанията  натрупала печалби от около 60 милиона долара.  

След този категоричен успех ръководителите на "Пфайзер" взели важно решение за професионалното развитие на дружеството. Президентът на компанията Джон Смит посъветвал своя приемник Джон Макийн (започнал е работа в дружеството през 1926 г., а след това се издигнал до главен изпълнителен директор), казвайки му: "Нека сами продаваме нашия "Терамицин", ако трябва - ще навлезем и във фармацевтичния бизнес".

Налагало се да бъде взето решение от изключителна важност, тъй като компанията трябвало да навлезе в нова рискова територия на развитие. Освен това, дружеството определено щяло да „ядоса” основните си клиенти на едро, които допреди това били единствените разпространители на всички видове от неговата продукция.

За щастие, решението на директорите се оказало правилно и донесло впечатляващ финансов успех. Продажбите на "Терамицин" -  първият фармацевтичен продукт с търговската марка на "Пфайзер" донесли 45 милиона долара само за 2 години. Тази сума възлизала на 42 % от общите приходи на компанията.

Появата на първото лекарство на американската компания може да се приеме за добър пример как би могъл да се отплати на смелите и предприемчиви хора добре премереният риск.

Статията е част от историята на:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

www.scs.illinois.edu- "A brief history of Pfizer central research"

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

СнимкиАлтернативна медицинаЛюбопитноНовиниХранене при...ЛеченияЗдравни съветиБотаника