Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало История на медицината История на линейките като медицинска служба, Част 2

История на линейките като медицинска служба, Част 2

от 17 апр 2019г.
История на линейките като медицинска служба, Част 2 - изображение
  • Инфо
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Библиография
Коментари
Свързаност

От 1899г.

След като линейките стават част от военното дело в началото на 19-ти век, някои болници започват да адаптират услугата и за цивилно ползване. Смята се, че това е резултат на естествения процес на човечеството да се развива по-бързо, когато е във война, като след това намира мирно приложение за откритията.

Макар линейките да се появяват още по времето на Наполеоновите войни, болниците дълго време не адаптират каквито и да е возила за нуждите си. Причините за това са какво липсата на средства, така и много по-ограничените функции на медицинските заведения. През 19-ти век лекарската помощ не е гражданско право, а въпрос на избор или възможност.

В Америка първата цивилна линейка е теглена от коне карета, наета от Комерсиалната болница в Синсинати, щата Охайо. Това е най-старото сведение за услуга, подобна на съвременните медицински коли. През 1869-та година (4 години след появата на линейка в Охайо) Болница Белвю в Ню Йорк решава да създаде мобилна система за реагиране при тежки наранявания.

Линейка от 1918-та година

Директорът на медицинското заведение Едуард Далтън, който е ветеран от Гражданската война в САЩ, наема няколко фургона и техните екипажи, с цел транспортиране на пострадали от мястото на инцидента до болницата. Всяка от колите разполага с дежурен медик, а инвентарът се състои от превръзки, шини за счупени крайници, стомашна помпа за третиране на натравяния и бренди. По договор всяка карета трябва да потегли максимум 30 секунди след като е подаден сигнал за помощ.

През същата година в Лондон е създадена мобилна бригада от шест файтона, чиято единствена функция е да превозват заболелите от едра шарка пациенти до болницата. Срещу всеки курс семейството на болния трябва да заплати малка сума на кочияша.

В края на 19-ти век се появяват и автомобилите с двигател. Първоначално той е парен или електрически, но постепенно на пазара се налага бензиновият такъв. Механичните возила бързо заместват теглените от животинска тяга файтони, тъй като са по-бързи и по-ефективни. Смята се, че първата линейка, задвижвана от механизъм, е електрическа кола, купена от чикагска болница през 1899-та година. Година по-късно в Ню Йорк потегля и първата линейка с електрически двигател.

Медицински хеликоптерПървите автомобили, произведени за медицински цели, са от 1909-та година. Те са сглобени от компанията James Cunningham, So and Company of Rochester, NY. Необичайното в този модел са електрическите сигнални светлини, както и пневматичните колела от задната страна на линейката. Целта на последното въведение е да осигури комфорт на лежащия в задната част на колата пострадал. Возилото разполага също с две седалки за шофьор и лекар.

Освен самото превозно средство, линейките подобряват и своя медицински инвентар. След Първата световна война лекарите, отзоваващи се на спешни сигнали, носят със себе си не само превръзки, но и така наречените обездвижващи шини. Това нововъведение позволява на медиците да наместват костите по-бързо, което води до намаляване на процента на ампутациите.

Подобрени са и методите за комуникация. Постепенно всички линейки са снабдени с радио и говорител, което позволява на медицинските коли да общуват както с болницата, така и с други държавни органи (пожарна, полиция). Това допринася за по-голямата ефикасност на услугата, както и за по-добра координация между отделните екипи.

След Втората световна война медицинското дело претърпява нов бум. Затова през 50-те години на 20-ти век в повечето линейки се инсталират уреди като дефибрилатори, машини за изкуствено дишане и т.н. Подобряват се самите автомобили, които вече могат да се движат много по-бързо и много по-гладко по шосетата. По същото време се появяват и първите медицински хеликоптери, изпълняващи функцията на въздушни линейки.

Първа част на статията ще намерите тук.

Редактор: Георги Динев

5.0/5 1 оценка

Библиография

Източник: www.emt-resources.com
Снимки: fr.m.wikipedia.org / www.emt-resources.com

Коментари към История на линейките като медицинска служба, Част 2

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте История на линейките като медицинска служба, Част 2
    www.framar.bg 
    на 26 July 2025 в 15:11
    Коментирайте "История на линейките като медицинска служба, Част 2"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спешна медицинска помощ
  • ВМА се сдоби с нова регистратура и три нови линейки
  • История на линейките като медицинска служба, Част 1
  • Линейките на болниците не са автомобили със специален режим, директорите искат промяна в закона
  • Линейките ще идват според червен, жълт или зелен код - нов стандарт за Спешна помощ
  • Диспечерите на 112 ще оценяват спешността на случаите с 550 въпроса
  • Независимо от поредната жалба МЗ не спря процедурата за линейките
  • Линейките ще се оборудват с паник бутон и гласова връзка с полицията
  • Родители настояват да бъде осигурена линейка, оборудвана за транспорт на недоносени бебета
  • В Родопите има остра нужда от високопроходими линейки
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Международна медицинска научна конференция за студенти и млади лекари (MDSC) 2025 година - "The art of medicine: The sparkle of life”

преди 108 дни, 4 часа и 20 мин.

Нашата история с Bibiotic - натурален помощник за цялото семейство

преди 256 дни, 21 часа и 16 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Преглед при лекар, рецепти, лечение - по време на почивка

преди 10 дни, 1 час и 53 мин.

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 15 дни, 5 часа и 15 мин.

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 17 дни, 4 часа и 52 мин.

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 22 дни, 3 часа и 12 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

БИФАС ДВУФАЗЕН СПРЕЙ - БАЛСАМ ЗА БОЯДИСАНА КОСА 400 мл

МЕДИЦИНСКИ ПАМУК МЕДИКА 80 г

ФЛОРАНС НЕЙЧЪР МАСАЖЕН ГЕЛ ЗА УМОРЕНИ КРАКА 150 мл

ВЕГАВЕРО ЕКСТРАКТ ОТ БИО КОПРИВА капсули * 120

КАВИЦЕТИН таблетки 10 мг * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ВИВЕКС таблетки 500 мг * 7 СТАДА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 25 юли 2025г. в 19:41:53

ДУЛОКСИ капсули 30 мг * 28 ФАРМАКОНС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 25 юли 2025г. в 19:40:42

ПАНЦЕФ гранули за перорална суспензия 100 мг / 5 мл 60 мл АЛКАЛОИД

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 25 юли 2025г. в 19:39:24

ТРИТИКО таблетки с удължено освобождаване 75 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 25 юли 2025г. в 19:38:17

ВИВЕКС таблетки 500 мг * 7 СТАДА

Коментар на: Lubo Tonev от 25 юли 2025г. в 19:23:39
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival