Възходът на тампоните през 20 в. - от колебливото начало до масовата употреба
От 1900г. до 1970г.
Темите, засягащи жените, техните месечни неразположения, като цяло женското здраве, от векове се смятат за по-особени, деликатни теми. Самите дами, дали заради наслоявани във времето предразсъдъци или от втълпяването, че "за тези неща" не се говори, десетилетия наред тихомълком търпят своите несгоди около ежемесечното си неудобство.
Докато на някои предприемчиви хора и фирми не им хрумва мисълта, че това е неразработена търговска ниша, която, съчетана с мисията да се облекчи живота на жените, може да се превърне в чудесна "златна кокошка". И излизат прави.
Развитието на продуктите за лична хигиена
До 30-те години на 20 в. медицински изделия като тампони и превръзки, използвани от жените по време на менструация, се считат за "срамни" продукти, около които не бива да се вдига много шум и да се огласяват. Макар че те вече съществуват на пазара и на дамите се предоставя известен избор какво да използват.
Няколко десетилетия преди това се появява първата дамска превръзка, пусната на търговския пазар от Johnson & Johnson. Това става през 1896 г. и е наречена Lister's Towels. Продуктът не успява да "пробие", както казваме днес, тъй като рекламирането на изделие за тази цел се считало за крайно неприлично и информацията за неговото наличие просто не достигала до жените и малко от тях знаели за него. По това време - в края на 19-ти - в началото на 20-ти в., дамите използвали пелена, наречена "птиче око" заради шарката върху нея, приличаща на око на птица. Тази абсорбираща кърпа била за многократна употреба, перяла се всеки път и жената трябвало да бъде снабдена с няколко броя. Дами, считани за част от ниските слоеве на обществото, със съмнителни професии като актриси, проститутки и др., си приготвяли собствени изделия като нарязвали на ленти хирургически памук и го навивали стегнато като тампон или си купували морски гъби и ги оформяли по същия начин. Те прибягвали до тези похвати, тъй като използваните от "обикновените" жени превръзки, тип пелена, били прекалено обемни и пречели на занятията им.
Всички превръзки до края на 60-те години на миналия век изисквали носенето на специален колан. През 1970 г. за първи път се появяват превръзките със самозалепваща се основа, пуснати на пазара от Personal Products Company и Kimberly-Clark.
Въпреки че тампоните се използвали в медицинската практика още от 18 в. и не били нещо непознато за жените до 30-те години на 20 в., те биват по-масово приети след появата на Tampax в търговската мрежа през 1936 г.
Появата на първия тампон с апликатор
Историята тръгва от общопрактикуващия лекар Ърл Хаас, който разработва вариант на тампон, направен от компресиран памук. Но той въвежда една значима промяна - за да не се получава замърсяване при поставяне и изваждане на изделието, лекарят изобретява апликатор от хартиени тръби, в които влиза тампона и по този начин той не се докосва директно. Хаас патентова продукта си през 1933 г. и му дава името Tampax. Новата технология на поставяне спестява неудобството от докосване до интимните части, каквито притеснения е имало в обществеността. Но в същото време не спира страховете от случайна загуба на девствеността, каквито поражда ползването на тампон в периода на менструация. И до днес на места продължава да битуват схващанията, че използването на изделието може да доведе до разкъсване на химена, макар че е доказано, че той е достатъчно еластичен и има случаи, в които дори при секс не се нарушава.
В началото много от утвърдените компании за хигиенни продукти отказват да откупят патента на д-р Хаас, защото смятат тампона с апликатор за "хвърляне на пари през прозореца". През 1933 г. все пак той успява да го продаде за 32 000 долара на Гертруд Тендерич, която създава компания със същото име - Tampax. Бизнесдамата, имигрантка от Германия, първоначално шие и компресира тампоните у дома си. А д-р Хаас продължава да работи като лекар, от време на време участва в различни бизнес начинания и умира на 96-годишна възраст през 1981 г. Приживе споделял, че не е трябвало да продава правата си върху тампона с апликатор, но пък у него останало задоволството от успешната реализация на продукта. До последно работел върху подобряването на измисленото от него изделие.
Възходът на тампона
Появата на Tampax на търговския пазар в средата на 30-те години на 20 в. коренно променя ситуацията. Разбира се често се срещат неодобрения и резерви спрямо тампоните, например църковни организации и дори гинеколози се изказвали против употребата на продуктите. Но постепенно тампоните се превръщат във важна част от живота на жената, най-вече на американската. През Втората световна война на дамите се налага да станат по-активни физически и поради тази причина се наблюдава скок в ползването на медицинския продукт.
Проучване, проведено в САЩ, показва, че от 1937 до 1943 г. са се увеличили 5 пъти продажбите на тампони в страната. Изчисленията сочат, че до 1944 г. близо една четвърт от жените редовно използват изделието. Все още 37% от дамите прибягвали до употребата на домашно приготвени приспособления като нарязани и оформени ленти от памук или отрязани гъби, закупени от магазина.
Около 1945 г. в Германия гинекологът Джудит Есер-Митаг представя т.нар. дигитален тампон (без апликатор), който често ще бъде наричан акушерски и ще се превърне в най-предпочитания хигиенен продукт по време на менструация в останалата част от света извън Америка. И в наши дни се запазва осезаемата разлика в използването на тампони - докато 70 на сто от американките ги предпочитат за ежемесечното си кръвотечение, от 1,7 млрд. жени в мензис само 100 млн. ги ползват. В Латинска Америка и Азия едва 3% прибягват до тях (данните са от 1999 г.). Изследвания показват, че предимно млади и образовани жени употребяват продукта.
С течение на времето се появяват все нови и нови компании производителки на продукта. Те се стремели да внасят иновации и да променят тампоните за по-голямо удобство при използването. На пазара излизат тампони с различни аромати (1945 г.), с дезодорант (1971 г.), комбинация между апликаторен и дигитален тампон (в края на 60-те години), тампон с две връзки за изтегляне (през 1970 г.). Ароматизираните изделия впоследствие се превръщат в проблем, тъй като някои жени получават алергични реакции от тях. За първи път започва да се продава и друг продукт, служещ на дамите по време на менструация - менструалната чашка за еднократна употреба. Тя се предлага от 1970 г.
Разработването и увеличаващото се приемане от страна на потребителите на тампоните провокира производителите да измислят и предлагат все нови и нови методи и материали за изработването им. Което в един момент ще доведе индустрията до твърде крайна точка, отразяваща се на здравето на много жени.
Статията е част от историята на:
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ТАМПОНИ ЕВЕНТ СУПЕР ОРГАНИЧЕН ПАМУК * 16
ТАМПОНИ ЕВЕНТ МИНИ ОРГАНИЧЕН ПАМУК * 16
ТАМПОНИ O.B. ОРГАНИК НОРМАЛ * 16
ТАМПОНИ O.B. ОРГАНИК СУПЕР * 16
ЕЛЛЕН ДАМСКИ ТАМПОНИ ПРОБИОТИЧНИ НОРМАЛНИ * 12 бр.
ТАМПОНИ ЕВЕНТ НОРМАЛ * 32
СТАТИЯТА е свързана към
- Циклични промени в ендометриума
- Как да се справим с обилното кървене в периода на менопауза
- Какво разкрива промяната в цвета на менструалната кръв
- Аврамово дърво, Витекс агнус кастус
- Билки за регулиране на естрогеновите нива
- Южна копривка
- Менструацията по време на кърмене – митове и действителност
- Моминска вратига, Танацетум
- Ежедневният прием на желязо подобрява състоянието на жените в менструация
- Лечение при поликистозни яйчници
Коментари към Възходът на тампоните през 20 в. - от колебливото начало до масовата употреба