Човешките малформации – необяснимият ужас в акушерството и гинекологията до 18 век, част 1
От -2000г.
За съжаление, малформациите на плода са познати на медицината и човечеството от векове. Изображения, статуи и писания свидетелстват за интереса, проявен към раждането на деца с физически и психически увреждания. Сред най-старите източници, пресъздаващи медицинското събитие е мраморна фигура на двуглава богиня от Южна Турция (артефактът е на около 7500 години) и Вавилонски глинени плочки (на около 2000 г. пр.н.е.).
Раждането на дете с анатомични дефекти е събитие, посрещано през отделните епохи от обществото със силни емоции. Често те са доста контрастни - от страхопочитание и ужас до откровено възхищение. Ранните теории за тератологията (от гръцки: тератос - чудовище, логос – наука) включват някои свръхестествени обяснения, влиянието на човешкото здраве от положението на небесните тела, дяволското начало, вещерството, евентуалната хибридизация с животни, аномалиите в репродуктивната функция на отделните двойки.
Една от теориите се радва на най-голямо поддръжничество. В общи линии, тя е обвързана с начина на живот на бъдещата майка. Или по-точно – с преживяванията й по време на бременността. Още в Древността лекарите стигат до извода, че визуалният, слуховият или тактилният контакт на бъдещата майка с различни аспекти на нейната среда са от голяма важност за развитието на бебето. Ще се запитате защо? Много просто – според тях тези фактори оставят "отпечатък" върху детето и бъдещето му. Гореспоменатите фактори (много подобни на стигма) могат да окажат влияние както още след зачеването, така и през периода на бременността. Неслучайно хората се стремят да направляват впечатленията, които трупат бременните жени. Нещо повече – те са на мнение, че външните влияния могат да са причина за раждане както на здрави деца, така и на малчугани с деформации. Например, майките в Древна Гърция са насърчени да гледат често статуите на Кастор и Полукс, за да създадат силно, красиво и здраво потомство.
В същото време, бременните са насърчавани да избягват ситуации, в които могат да изпитат силен стрес или срещи с определени животни (например - съприкосновението с маймуни или зайци е нежелателно, защото се счита, че бебето ще прилича на тях).
Макар да ни изглежда невероятно – гореописаната теория възниква независимо в различни географски и културни области: в Европа, Азия, Африка и Южна Америка. Изглежда, че начинът на мислене на нашите предци не се влияе от тези фактори. Това вярване по-късно се оборва, тъй като научните познания на лекарите по акушерство и гинекология постепенно се увеличават. Оборване, обаче, не значи изкореняване – влиянието на впечатленията на бъдещите майки върху децата им все още е сред суеверията, характерни за много части по света (при нас също).
Едно е сигурно - погледът на обществото към малформациите отразява религиозните, културните и научните вярвания на конкретния времеви период. Промените в тези вярвания трансформират и начина им на тълкуване от обществото, както и приемането им като медицински феномен.
Човешките малформации са констатирани и документирани от хиляди години. Децата с увреждания винаги са били посрещани със силни емоции, вариращи от възхищение до откровено отхвърляне и враждебност. В някои древни цивилизации тези бебета са считани за божие дело, достойно за преклонение. Един от най-старите известни образци, представящи човешка аномалия, е статуя на двуглава двойна богиня, открита в Южна Турция. Датирана е около 6500 г. пр. н.е. Двуглави човешки фигури са откривани и върху древни скални рисунки в южните тихоокеански области, въплътени са в Предколумбовите глинени фигурки (открити в Мексико) и средновековните европейски дърворезби.
Странно или не - раждането на дете с малформации в миналото се разглежда и като предзнаменование за бъдещи събития (добри или лоши). Най-старите писмени сведения, обръщащи внимание на децата с увреждания са от Вавилон и датират от 2000 г. пр. н.е. Тези глинени плочки „каталогизират” както човешките, така и животинските малформации и предполагаемите им значения. От изброените 62 човешки телесни дефекти, няколко могат да се приемат като пример за написаното по-горе. Най-показателният от тях е, когато се роди дете без дясна ръка – древните категорично считат, че страната ще бъде поразена от земетресение.
Често съдбата на тези злощастни бебета е ужасна. Те биват умъртвявани от ръцете на родителите си или от общността. Повечето исторически източници потвърждават тази зловеща тенденция. Детеубийството е често срещано сред ранните гърци и римляните, а практиката да се отнема животът на увредените деца продължава до Средновековието. През Тъмните векове раждането на бебе с малформация се счита за наказание на греховете на родителите.
Става ясно следното – уврежданията сред новородените се третират като отклонение от утвърдения ред в природата, а човечеството изисква обяснение за тях. Лекарите се стремят да ги дадат, а за целта те използват своите знания, наблюдения, опит, въображение и разум.
Свръхестественият свят често е сред експлоатираните обяснения, универсални не само за малформациите сред децата, но и за други медицински състояния. В случая, символизмът кореспондира с идеята, че децата с увреждания са своеобразно послание от боговете (какъвто е случаят с вавилонските глинени плочи, описан по-горе).
Древните общества смятат, че малчуганите с увреждания са демонстрация на божественото творчество и начин да се забавляват злонамерените богове. Понякога тези деца са третирани като предупреждение за страшни събития, които предстои да се случат. Неслучайно думата "чудовище" (от английски "monster") се счита, че произхожда от лексемата "monstrare", която означава "показвам" или от "monere", значещо "предупреждавам".
Древните народи вярват, че положението на небесните тела също оказва влияние за появата на бебета с увреждания. Астролозите смятат, че малформациите са просто още един неизбежен резултат от неблагоприятното подреждане на звездите.
Процесите на хибридизация според древните напомнят за идеята, че животните може би също са обвързани в появата на децата с малформации. Културите на древна Индия и Египет почитат определени животни, както и малчуганите, родени с определени прилики с животни. Те се смятат за свещени. Въпреки това, в християнските и европейските култури тези така наречени „хибридни” деца са плод на смъртен грях. И майката, и детето са застрашени от смърт чрез изгаряне.
През XV и XVI в. идеята за дяволското човешко начало и вещерството (като причина за появата на децата с малформации) е на мода. Децата са възприемани като потомство на дявола, а както е описано по-горе, в тези случаи детето и майката, бързо биват умъртвявани.
Друга разпространена теория за раждането на деца с малформации е свързана с недостатъци в оплодителната способност на семенната течност. Идеята е, че по правило спермата притежава всички качества, необходими за създаването на дете, но проблемите са на лице, когато семенната течност е твърде стара, прекалено много или твърде малко.
Вижте втора част
По статията работи: Виктория Милова
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТЕРИЛЕН ГИНЕКОЛОГИЧЕН СПЕКУЛУМ
Библиография
Източник: http://www.ucalgary.ca/uofc/Others/HOM/Dayspapers2001.pdf#page=92
Снимка: Valdeperrillos.com
Коментари към Човешките малформации – необяснимият ужас в акушерството и гинекологията до 18 век, част 1