Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало История на медицината Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век

Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век

от 19 яну 2018г., обновено на 22 яну 2018г.
Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век - изображение
  • Инфо
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Библиография
Коментари
Свързаност

От 1800г.

Странно или не, различните културни или религиозни вярвания могат да имат дълбок ефект върху начина, по който се внедряват новите медицински техники и технологии. Иновациите, които може да се разгледат в положителна светлина в една ситуация, може да бъдат счетени за напълно противоречиви в друга.

Например, когато лекарите в европейските държави стартират ваксинационните си програми през 1800 г., немалко религиозни групи започват да се отнасят критично към начина, по който се "обезобразяват" телата, които според тях, са създадени по Божий образ и подобие. Освен това, ваксинацията в миналото е била много по-болезнена и инвазивна процедура, отколкото е днес.

Трансплантацията на органи е друг пример - дръзка и опасна процедура, която символизира силата и въздействието на съвременната медицинска наука. Имайте предвид, че успешното трансплантиране на тъкани и органи между донор и реципиент се приема за чудо в епохата на Средновековието. Но отстраняването на органи от хората и поставянето им в телата на други, често поражда и сериозни опасения.

Променящият се възглед за трансплантациите на органи

Добър пример за това е как различните религиозни системи отделят време, за да разгледат и тълкуват определението за "мозъчна смърт", което е от основно значение що се касае за трансплантацията на органи. Днес основната част от органите, предназначени за трансплантиране, биват вземани от лицата, които са в състояние на мозъчна смърт. Хората, чиито органи (за трансплантиране) се съхраняват функциониращи чрез животоподдържащи машини, имат малка или почти никаква мозъчна активност. Те предлагат отличен източник на трансплантационен материал, тъй като освен мозъкът - и другите органи имат висок шанс да останат здрави и да функционират. Със съгласието на семейството на починалото лице органите могат да бъдат дарени и бързо трансплантирани на пациент, който има голям шанс да оцелее.

Правното разглеждане на мозъчната смърт в САЩ и Европа

Определението за мозъчна смърт е невероятно противоречиво, когато е въведено за пръв път през 60-те години. Няколко медици в Европа и САЩ биват арестувани след отстраняването на сърцата на пациенти, класифицирани като изпаднали в мозъчна смърт. Определението е внесено законово след дълъг правен и етичен дебат (провеждан двукратно през 60-те и 70-те години). Днес определението е прието от повечето хора в държави с доминираща християнска или светска култура, а хората, взели решение приживе да дарят органите си, могат до го направят, когато лекарите са констатирали, че са  в мозъчна смърт. Това е така, защото по традиция християнството отделя ума от тялото.

Японската връзка между ума и тялото

Понятието и естеството на мозъчната смърт е въпрос, приет с много по-големи затруднения в Япония, където културните вярвания не толерират отделянето на ума и тялото по същия начин като в Европа и САЩ. Японската култура счита, че човешкият дух е съсредоточен в малко пространство в гръдния кош, известно като "кокоро". Не е изненадващо, че отстраняването на функциониращо сърце в Япония се оказва особено противоречиво. След като японски хирург бива арестуван през 1968 г., не се правят повторни опити за трансплантация на сърце повече от 30 години.

Приемане на хората, изпаднали в клинична смърт за годни за донорство в Япония - едва през 1999 г.

В края на 90-те години, след много правни, етични и обществени дебати, японското правителство решава да позволи отстраняването на органи от хора, изпаднали в необратима кома. От 1997 г. японските граждани могат да бъдат зачетени като изпаднали в клинична смърт (и органите има да се ползват за даряване), ако са дали съгласието си за даряване на органи, преди да са изпаднали в кома. Ако не дадат съгласие, те не мога да се счетат за изпаднали в мозъчна смърт, а органите им да се дарят, дори и да нямат мозъчна активност. През 1999 г. в Япония е проведена първата трансплантация на сърце от клинично мъртъв донор от над 30 години.

По статията работи: Виктория Милова

5.0/5 1 оценка

Библиография

Източник и снимка: http://broughttolife.sciencemuseum.org.uk/broughttolife/themes/belief/medical

Коментари към Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век
    www.framar.bg 
    на 06 June 2025 в 21:46
    Коментирайте "Медицинска практика, етика и вярвания от 18 до 20 век"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Трябва ли да се легализира евтаназията в България?
  • Подкрепа за пациентите в терминален стадий на заболяване– евтаназията в България
  • Бедност, а не фатално заболяване, тласка канадски граждани към евтаназия
  • Връзката между сардоничната усмивка и евтаназията на стари хора
  • Испания е шестата държава в света, която одобри евтаназията
  • Първи случай на асистирано самоубийство в Италия
  • Програмата на нацистите за ликвидиране на шизофренията
  • Арести в Швейцария след първата евтаназия с херметична капсула
  • Неизлечимо болни хора пътуват до места, където евтаназията е разрешена
  • Евтаназия в България - Рени Григорова даде ход на петиция за узаконяването й
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Международна медицинска научна конференция за студенти и млади лекари (MDSC) 2025 година - "The art of medicine: The sparkle of life”

преди 58 дни, 10 часа и 56 мин.

Потребителски такси за медицинска помощ за здравноосигурени - август, 2024 година

преди 307 дни, 13 часа и 26 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 9 часа и 37 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 11 часа и 53 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 1 дни, 8 часа и 30 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 3 дни, 6 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

L-АРГИНИН капсули 500 мг * 50 HOLLAND & BARRETT

ДЖОНСЪН BEDTIME БЕБЕШКИ ШАМПОАН 500 мл

ГЛЮКОЗАМИН СУЛФАТ + КУРКУМА таблетки * 120 УЕБЪР НАТУРАЛС

АРОМАНДИСЕ КРИСТАЛИ С ЕТЕРИЧНО МАСЛО ОТ ЛИМОН 10 г

ГИНКО БИЛОБА ЕКСТРА капсули 120 мг * 300 УЕБЪР НАТУРАЛС

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:04:35

ЗАФРИЛА таблетки 2 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:02:44

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: Н. Руменова от 06 юни 2025г. в 13:02:09

АНАФРАНИЛ таблетки 25 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:55:12

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:53:20
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival