Насер ад-Дин Шах Каджар и „красавиците“ от шахския харем (+снимки)
От 1870г. до 1880г.
Когато персийският принц Насер ад-Дин е на 11 години, наследникът на трона получава от британската кралица Виктория един доста интересен за времето си подарък - фотоапарат. През 19-ти век уредите за снимане са изключителна рядкост в държавите извън Европа и Северна Америка. Бъдещият монарх остава запленен от умението на апарата да улавя картината в детайли. Затова когато става шах, той създава в двореца си първото в света фото студио.
През 70-те години на 19-ти век руският фотограф Антон Севрюгин пристига в Персия по покана на владетеля. Монархът кани специалистът, защото в главата му се върти скандалната за времето си идея - да направи фотосесия на жените от знатния харем.
Първоначално Севрюгин прави снимки само на шаха, неговите роднини от мъжки пол и слугите на управляващото семейство. Постепенно, след като оправдава името си на професионалист, руснакът е поканен в самия харем, където получава официално разрешение от владетеля да направи фотоалбум на наложниците.
Искаме да споменем, че по това време единственият човек, който има правото да вижда ликовете на обитателките на харема, е самият шах. Разбира се, законът изключва евнусите, живеещи в постройката, които се грижат за удобството на любовниците на монарха.
Друга заповед, отменена от самия Насер ад-Дин, е забраната за снимане на лица. Персите смятат, че фотографията не се различава особено от изобразителното изкуство. В Коранът изрично се споменава, че рисуването на човешки фигури се наказва от Аллах. С отменянето на този декрет шахът си спечелва за кратко неодобрението на по-религиозните хора в страната.
Антон Севрюгин фотографира целия харем на владетеля. Направени са стотина снимки на двореца и неговите обитатели. На някои от фотографиите можем да видим самия монарх, придружен от свитата си. На други е изобразена сградата на палата, уловена от различни ъгли.
Най интересни обаче са снимките на наложниците в харема на Насер ад-Дин. Те изглеждат доста спокойни в присъствието на фотографа. Някои от тях дори изглеждат леко отегчени. Това поведение пред камера е странно за жени от 19-ти век, защото дори повечето европейки от Викторианската епоха се чувстват притеснени, заставайки пред обектива.
Най-много направени сними има на "голямата любов" на шаха - благородната Анис ал-Долех.
От снимковия материал можем ясно да разберем вкуса за жени на шаха. Персийският владетел очевидно си пада по дами с няколко излишни килограма. Също така повечето от наложниците имат ясно изразено лицево окосмение.
Тези черти показват колко различни са представите за женска хубост в Персия от 19-ти век от модерните идеали за красота.
Дрехите на любовниците на шаха също изглеждат необичайни. Полите на наложниците приличат на балетни пачки, показващи възпълните бедра на дамите. Легентада гласи, че това облекло е въведено в харема от самия Насер ад-Дин Шах Каджар. Според мита владетелят остава запленен от костюмите на балерините, които вижда докато е на посещение в Руската империя. Полите на наложниците са неговата интерпретация на видяното в северната страна.
Според някои експерти снимките не изобразяват шахските наложници, а актьори, облечени като жени. Според тях моделите от странната фотосесия са театралните артисти от Техеранския театър. Ясни доказателства за тази теория обаче няма.
Въпреки необичайната визия на обитателките на харема, от снимките ясно се вижда, че те са по-скоро светски дами, отколкото обикновени сексуални обекти. Фотографът успява да улови ежедневието на наложниците. От неговите кадри разбираме, че знатните жени в Персия прекарват времето си свирейки на музикални инструменти, в пушене на наргиле или в приятни излети из градините на двореца.
Редактор: Георги Динев
Библиография
Източник: www.vintag.es/
Снимки: www.vintag.es
Коментари към Насер ад-Дин Шах Каджар и „красавиците“ от шахския харем (+снимки)