Първите стюардеси и изискването да бъдат квалифицирани медицински сестри

От 1930г.
Ролята на стюардесите в самолетите е подобна на стюардите на корабите, влаковете и автобусите, но е свързана с повече пряко взаимодействие с пътниците заради ограниченото пространство на въздухоплавателното превозно средство и факта, че то се намира във въздуха. Освен това задълженията на стюардесите са свързани до голяма степен с безопасността на хората по време на полета. Поради тази причина не е толкова изненадващ фактът, че първите асистентки на борда на самолетите е трябвало да бъдат и обучени медицински сестри.
Хайнрих Кубис е първият в света стюард, който започва работа през 1912 г. Произходът на думата „стюардеса“ е свързан с поста „главен стюард“, присъстващ в йерархията и терминологията на мореплавателните съдове. Домакин и главен стюард са термини, с които обикновено се означава една и съща длъжност на корабите. Думите са наследство от международната британска терминология в морското дело, която датира от XIV в., както и от терминологията на цивилния търговски флот на САЩ, която по-късно е пренесена и в американската авиация.
Първата стюардеса и въвеждането на изискването да е медицинска сестра
През 20-те години на XX в. Имперските авиолинии на Обединеното кралство разполагат с „бордови момчета“ или „стюарди“. В САЩ авиолиниите "Стаут" са първите, които назначават стюарди през 1926 г., като те обслужват самолетите Ford Trimotor по линията Детройт – Гранд Рапидс, Мичигън. Западните авиолинии (1928 г.) и Пан Ам (1929 г.) са първите американски превозвачи, които наемат стюарди за сервиране на храна на пътниците.
Първият стюард от женски пол е 25-годишната медицинска сестра на име Елън Чърч. Тя мечтае да е пилот, но е наясно, че времето, в което живее, няма да й предостави тази възможност. Намира друг начин да се качи на самолет - убеждава Стив Стимпсън от "Боинг Еър Транспорт" (Boeing Air Transport, по-късно United Air Lines), че на всяка тяхна летяща машина, превозваща пътници, трябва да има медицинска сестра, която да помага на хората да преодоляват страха си от летене. Чърч е наета от авиокомпанията през 1930 г., като тя е и първата сестра на борда на самолет. Елън разработва длъжностната характеристика и програмата за обучение на първите стюардеси. Лети само година и половина, тъй като катастрофа й пречи да продължи. След възстановяването си се връща към професията на медицинска сестра.
>>> Момиче оцелява 11 дни в джунглата след самолетна катастрофа
Превръщането на професията в женска територия
През 30-те години на миналия век в САЩ това е една от малкото професии, достъпни за жени. Като добавим и турбулентността на периода – Голямата депресия – за ограничен брой работни позиции кандидатстват хиляди представителки на нежния пол и изискването да имат медицинско образование отсява голяма част от тях. За 43 места, предлагани от Трансконтиненталните западни авиолинии, през декември 1935 г. подават молби 2 000 дами.
Други авиолинии бързо последват примера на Юнайтед Еърлайнс и наемат сестри като асистенти, като ги наричат „стюардеси“ или „въздушни хостеси“. Джийн Харман е първата стюардеса на Trans World Airline (TWA) през 1934 г. Тя се присъединява към компанията след завършването на училището за медицински сестри в болницата в Бетани. Също като Чърч изготвя програмата за стюардесите и помага при интервюирането на първите регистрирани медицински сестри, които стават първи клас въздушни асистенти в TWA. През 1958 г. е назначена първата афроамериканска стюардеса. Рут Карол Тейлър също е медицинска сестра и работи за Mohawk Airlines. На тази длъжност е само 6 месеца, тъй като е принудена да подаде оставка, защото се омъжва.
Жените бързо заменят мъжете в тази професия и до 1936 г. те напълно са завзели позицията на стюардеси. Те се подбират не само въз основа на своите знания, но и на личните си качества. Стюардесите трябва да отговарят на строги изисквания като тегло (45 до 53 кг), височина (между 152 до 162 см), възраст (от 20 до 26 години). Освен това миньончетата трябва да преминават през медицински преглед 4 пъти годишно, за да са в цветущо здраве.
В САЩ също така има изискване момичетата да не са женени и биват уволнявани при сключване на брак. Изискването да са квалифицирани медицински сестри постепенно отпада и напълно изчезва по време на Втората световна война, когато много от тях постъпват в армията и отиват да спасяват животи на фронта.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
УИСКИ ПО ВСЯКО ВРЕМЕ - АНЕЛИЯ РАЙЧЕВА - СИЕЛА
СЕСТРИНСКИ ОРГАНАЙЗЕР ЗА ИНСТРУМЕНТИ ELITE BAGS KEEN EB 01.017
СЕСТРИНСКИ ОРГАНАЙЗЕР ЗА ИНСТРУМЕНТИ ELITE BAGS KEEN EB 01.019
СЕСТРИНСКИ ОРГАНАЙЗЕР KEEN ELITE BAGS EB - 01.010
СЕСТРИНСКИ ОРГАНАЙЗЕР ЗА ИНСТРУМЕНТИ ELITE BAGS KEEN EB 01.004
СЕСТРИНСКИ ОРГАНАЙЗЕР ЗА ИНСТРУМЕНТИ ELITE BAGS KEEN EB 01.005
СТАТИЯТА е свързана към
- Продължаващото медицинско обучение става задължително за медицинските специалисти
- Неправителствени организации внасят жалба срещу бездействие на здравното министерство
- За стартова заплата от 1 500 лева настояват медицинските сестри, готови са за национален протест
- Министър Ананиев: С диалог, а не с протести се решават проблемите
- Тревожно намалява броят на медицинските сестри в област Бургас
- В България има недостиг на около 11 000 медицински сестри
- За мъжете, избрали да бъдат медицински сестри и детегледачки
- Медицинската сестра Мери Уолкър - единствената жена, удостоена с медал на честта в САЩ
- Омбудсманът се срещна със сестри, фелдшери и акушерки
- Как да се промени наименованието "медицинска сестра"?
Коментари към Първите стюардеси и изискването да бъдат квалифицирани медицински сестри