Развитие на японската фармацевтична компания „Фуджисава” през 80-те и 90-те години на 20 век

От 1982г.
До 1982 г. сметките за медикаменти на глава от населението в Япония е достигат еквивалента на почти 100 долара. В стремежа си да се противопостави на прекомерната печалби на фармацевтичните компании и да облекчи националните разходи за лекарства, правителството в Страната на изгряващото слънце започва тенденциозно да намалява цените на медикаментите. До 1987 г. цените спадат с 50%, а от пациентите се изисква да заплащат само 10% от разходите за медицински услуги и лекарства. Тази структурна промяна в националната здравноосигурителна система на Япония почти незабавно засяга фармацевтичната компания „Фуджисава” („Fujisawa”), която дотогава, бележи изключително бързо и успешно развитие.
Печалбите на дружеството постепенно намаляват, тъй като търсенето на продуктите му спада. Само през 1985 г. понижението на цените на лекарствата довежда до намаление с около 5% на търсенето на медикаменти на „Fujisawa”. Още по-утежняващ развитието на компанията факт е, че й се налага да се конкурира за продажбите на все по-претъпкания японски пазар на медикаменти. Фармацевтичната компания е принудена да увеличи разходите си за научноизследователска и развойна дейност.
Въпреки тези трудности, „Фудживава” остава силен и иновативен конкурент в международната фармацевтична индустрия. Компанията съумява да въведе шест нови лекарства през 1986 г. и се ангажира с разработването на нов клас медикаменти, подходящи за населението в Япония, което в края на 20 век прогресивно застарява. Едно от тези лекарства е "Gramalil", което се използва за лечение на психотични смущения при възрастните хора. "Фудживава" започва да развива и свой иновативен продукт, който представлява антитуморно вещество, изолирано от почвени бактерии. Доказва се, че този агент е ефективен при лечението на левкемия и меланома при тестовете с лабораторни животни.
Тъй като конкуренцията продължава да се засилва в края на 80-те и началото на 90-те години на 20 век, "Fujisawa" предприема няколко ключови стъпки, за да си осигури водещите позиции в индустрията. През 1987 г. тя закупува дял от дъщерно дружество на „SmithKline” в САЩ. През 80-те години на 20 век компанията започва да инвестира и в дружеството „Lyphomed Inc.”, базирано също в САЩ. През 1990 г. "Фуджисава" го купува за 765 милиона долара.
През 1991 г. компанията се фокусира в разработването на обещаващо ново имуносупресивно лекарство, прилагано при трансплантация на органи, наречено по-късно с търговското име „Prograf”. През 1993 година е създадено и германско дъщерно дружество на "Фуджисава", което се заема да контролира маркетинга и производството на медикамента, а в края на година „Prograf” дебютира на пазара в Япония. Лекарството навлиза на фармацевтичния пазар на Съединените щати и Обединеното кралство през следващата година и бързо се превръща във водещ продукт, използван като част от терапията при трансплантациите на черен дроб и бъбреци.
Докато компанията се стреми да преодолее проблемите, пред които е изправена поради регулацията на японския фармацевтичен пазар, отделът й за връзки с обществеността се старае да спаси имиджът й, тъй като дружеството е замесено в серия от скандали. През 1998 г. „Фуджисава” се призна за виновна по дело за неправомерно определяне на цените на лекарствата й, заведено от Департамента по правосъдие на САЩ. В делото се твърди, че „Fujisawa” и други водещи фармацевтични компании са работили заедно по премахването на конкуренцията на пазара за продажбите на натриев глюконат, използван за почистване на метал и стъкло. „Фудживава” е принудена да плати глоба от 20 млн. долара, а изпълнителният директор Акира Накао получава глоба от 200 000 долара.
Това не е първият път, когато името на "Фуджисава" е замесено в грандиозен публичен скандал. През 1983 г. директорите на компанията участват в кражба на данни, принадлежащи на конкурентна фармацевтична компания, разработваща ново лекарство. Действията им довеждат до арестите на няколко служители. „Фудживава” е принудена да изплати обезщетения на стойност над 100 милиона долара в началото на 90-те години, след като дъщерното й дружество "Лифомед" („Lyphomed Inc.”) е признато за виновно.
Макар тези скандали да опетняват реномирания образ на компания „Фуджисава”, бързо става ясно, че японският производител на лекарства е взел решение да остави миналото зад гърба си и да се посвети на успешното си развитие. През 1998 г. дружеството реорганизира дейността си в САЩ, като създава „Fujisawa Healthcare Inc.” - звеното, отговорно за фармацевтичния бизнес на компанията в САЩ. Новите лекарства също продължават да се разпространяват успешно в продуктовите й линии. В употреба през 1999 година в Япония е пуснато лекарството „Protopic” („Протопик”), използвано за лечение на атопичен дерматит, а през 2001 и 2002 година то дебютира на пазарите на Съединените щати, Европа и Азия. През 2002 г. в Страната на изгряващото слънце в употреба е въведен медикаментът „Funguard” („Фунгард”), ползван за лечение на гъбични инфекции.
За да се позиционира по-добре и да се конкурира успешно с международните производители на лекарства в началото на 21 век, „Fujisawa” полага усилия по своето преструктуриране, включващи създаването на своя глобална система за управление. Компанията продължава да реагира адекватно на променящия се пазар в Япония, като се съсредоточава върху научноизследователската и развойна дейност и глобалното разширяване на фармацевтичните пазари. Статия от месец май 2003 г. в престижното списание „Business Week”, която обобщава какви са условията в разпространението на лекарства на японския пазар, дава компания Фуджисава за пример.
Докато следващите няколко години се оказват предизвикателство за развитието на немалко японски фармацевтични компании, „Фуджисава” се оказва в добра позиция, процъфтявайки в променящата се бизнес среда в Страната на изгряващото слънце. Продажбите през фискалната 2003 година на дружеството се увеличават с почти 12% спрямо тези от предходната година, а нетният му доход продължава да нараства. С новите лекарства в продуктовото си портфолио бъдещето на „Фуджисава” изглежда обещаващо.
По статията работи: Виктория Милова
Статията е част от историята на:
Библиография
http://www.fundinguniverse.com/company-histories/fujisawa-pharmaceutical-company-ltd-history/
Снимка: Metl-Span eBinder
СТАТИЯТА е свързана към
- История на фармацевтичната компания „Fujisawa Pharmaceutical Company, Ltd.” („Фуджисава фармасютикъл ООД”)
- Създаване и развитие на „Фуджисава фармасютикъл” до 60-те години на 20 век
- Развитие на японската фармацевтична компания „Фуджисава” през 70-те години на 20-ти век - изследователската и развойната дейност започва да се отплаща
Коментари към Развитие на японската фармацевтична компания „Фуджисава” през 80-те и 90-те години на 20 век