Тайната история на американските презервативи от края на ХIX и началото на XX век, част 2
От 1918г.
Тази половинчата програма за превенция се отразява ужасно на здравето на американските военни и, логично, довежда до масова епидемия от полово предавани инфекции. Сара Форбс твърди, че дневно около 18 000 войници докладват, че не са в състояние да изпълняват задълженията си заради Даровете на Венера.
Започвайки с профилактичните комплекти, който Форбс описва като "прехвален сапун, който е напълно неефективен", американската армия се заема да противодейства на тежките последици от сексуално предаваните инфекции. Бавно, но сигурно армията започва да се снабдява с презервативи. Разработват се и програми по здравно образование, които според Форбс, са предшествениците на въведените часове по сексуална култура в американските държавни училища.
Този военен плакат от Втората световна война призова войниците да използват профилактичните си комплекти след секс, за да спрат разпространението на венерически болести. |
Както Андреа Тоун отбелязва: "кризата с венерическите заболявания дава зелена светлина на американците, които малко по малко, прекласифицират секса като легитимен обект на научни и социални изследвания. Нещо повече, сексуалното поведение вече е считано за признак на обществено благоденствие". През 1918 г. Конгресът създава Отдел за борба с венерическите болести (като част от общественото здравеопазване на САЩ). Правителството отпуска повече от 4 милиона долара, предназначени за профилактика и лечение. През същата година е обявено и съдебното решение по знаковото дело Крейн-Чейс (Crane-Chase), легализиращо правото на лекарите да предписват медикаменти за контрол на раждаемостта. Този акт допълнително "разчиства" пътя за неограниченото разпространение на презервативи. След десетилетия на стигматизиране и тайна, това решение дава кратка "почивка" на сексуалните продукти. Въпреки това, Джим Едмънсън изтъква, че контрацептивната им употреба не е спомената. "Това е имплицитно, разбираемо и подразбиращо се, но все пак - не е открито обяснено", твърди Едмънсън.
САЩ са единствените участници, които не разпространяват презервативи за своите войници по време на Първата световна война. Американските военни научават за тях най-вече от своите съюзници. Едновременно с това, американските производители на кондоми, създават основа за една добре печеливша индустрия. Нещо повече, те започват да доставят презервативи и за европейските военнослужещи.
Тези кутии на кондоми от 30-те години на ХХ век показват "високия" стил и клиничния език, използван за обосноваване на тяхната продажба. |
Разпространението на кондомите е непосредствено, въпреки че маркетингът им все още изисква известно "дешифриране" в съзнанието на хората. Както стана ясно в първата статия, терминът "профилактичен" първоначално се използва за продажбата на хигиенни продукти, обвързани със здравето (подобно на четките за зъби), но бързо започват да се ползва и за разпространението на презервативите в кутийки. Много производители "подсказват" на обществеността, че лекарите одобряват фрази като: "научно тествани с модерно оборудване за вашата защита" или "препоръчително аптечно разпространение". Опаковките на презервативите от средата на ХХ век, които са част от колекцията на "Kinsey Institute", включват "кодирани" етикети като "перфектно хигиенизирани каучукови продукти" или "продукти от натурален латекс, продавани само за профилактика на болести."
Въпреки че този клиничен езиков стил "поставя" кондомите в далечния край от спектъра на сексуалното удоволствие, опаковката на продуктите намеква за секса по други начини. "Интересно за историята е, че рекламите на всеки продукт, който се ползва за сексуални цели, разчитат на завоалиран език, "принуждаващ" хората да помислят за истинската му функция, без тя да е съобщена", обяснява Каръл Куийн.
Опаковка на презервативи от марката "Romeos". |
Сара Форбс описва ранните кондоми като богато украсени продукти, намеквайки за своеобразно декадентство, както и за: "мъжественост, сила и издръжливост". Много компании подчертават мъжествеността, слагайки на продуктите си крещящи имена като "Spartans", "Buffalos", "Stags", "Pirates", "Trojans", "Romeos" или "Knights". Други марки пък предизвикват размисли за екзотичния Далечен Изток, за харемите и танцьорките, а тези представи автоматично задействат сексуалния контекст у силния пол.
В края на краищата, през 1937 г. Американската администрация по храните и лекарствата въвежда утвърдени национални стандарти за тестването на качеството на презервативите, за да се бори с венерическите заболявания. Този акт допълнително легитимира индустрията в САЩ. Това означава, че по-големите компании, разполагащи с повече ресурси за тестове за контрол на качеството, биха могли да успяват там, където малките предприятия "удрят накамък". Гиганти като "Джулиъс Шмид", които създават марките презервативи "Ramses", "Sheiks" и "Youngs Rubber" (последните по-късно започват да произвеждат съвременните "Trojans", които към днешна дата, доминират на пазара в САЩ).
Рекламите от епохата на Втората световна война, публикувани от армията, напомнят на мъжете за опасностите, които крие красивото женско лице. Дори клетият Доналд Дък е въвлечен в каузата с популяризирането на необходимостта от използването на профилактичните комплекти след секс. |
Когато САЩ взема участие във Втората световна война, американските войници вече са много по-добре подготвени за борбата с венерическите заболявания. Военните спират да наблягат единствено на превенцията чрез въздържание и на лечението на заболелите. Те включват презервативите в одобрения списък на средствата за профилактика. Войските биха могли и да си закупуват комплекти от три презервативи за десет цента в т.нар. станции за профилактика ("pro stations"), към които има денонощен достъп. Военните, също така, създават агресивна рекламна кампания за насърчаването на безопасния секс чрез превенция, съчетаваща образите на красиви жени с не дотолкова секси ефектите на венерическите заболявания.
Катрин Джонсън-Рьоер, уредник в Института Кинси, пише за нормализирането на ситуацията с презервативите в своя военен пътеводител за Брюксел, създаден по време на Втората световна война. В допълнение към известните атракции, църквите и танцовите зали, в брошурата е включена и страница, озаглавена като "Pro Stations". Тя добавя и списък с адресите на седем различни профилактични станции около Брюксел. Този вид ратифицирано разпространение на презервативите, в крайна сметка, дава на американските предприятия такъв тласък, че производството на презервативи се удвоява между 1939 и 1946 година.
Въпреки че търговията с кондоми е легитимирана и регулирана от правителството на САЩ, табуто, което съпровожда презервативите, не е съвсем изчезнало. Всъщност, презервативите все още са толкова стигматизирани, че дори фармацевтите се притесняват да ги покажат открито. Сара Форбс казва, че един от любимите й артефакти от този период е дървеният шкаф, предназначен за съхранението на презервативите. Той е направен със скромен дизайн, за да се предпазват жените и децата от "скандалните" кутии с контрацептивите, които съдържа. Когато вратите му са затворени, всичко, което е наистина видимо, е етикетът с надпис "Джулиъс Шмид".
Този шкаф за дрогериите, произвеждан от "Джулиъс Шмид", има вратички за "неприкосновеност", които напълно биха могли да прикрият продуктите в тях. |
Разпространението на автоматите за продажба на презервативи през 50-те години на ХХ век помага на продуктите да се превърнат в разпознаваема част от американския потребителски пейзаж. Освен това, най-накрая темата за кондомите се обсъжда по-открито и с хумор. Въпреки това, към днешна дата хората все още имат трудности в това как да разговарят открито за естеството на презервативите. Макар разговорите да са се променили, ние все още сме склонни да цензурираме дискусиите си относно мерките за контрол на раждаемостта. Например, вместо да казваме "профилактика", използваме фразата "превантивна грижа".
Сара Форбс твърди, че макар употребата на кондомите като средство за контрацепция да не прави впечатление на повечето хора, определен процент от тях са склонни да оспорват приложението им, тъй като то убива спонтанността и усещанията по време на секс при силния пол.
"Само преди няколко години рекламите на презервативи "Trojan" можеха да се излъчват по телевизията само през определени часове на нощта и то по определени канали", припомня "Forbes".
"Както телевизия "CBS", така и "Fox" отказват да пускат рекламите, просто защото те не са съсредоточени върху ролята на презервативите в превенцията на заболяванията", както обяснява Фокс в писмо до компания "Trojan", а този тон ни връща обратно към 1918 г., кагато: "Рекламата на контрацептивите трябва да подчертава употребата, свързана със здравето, а не предотвратяването на непланираната бременност".
Историята май се повтаря, нали?
По статията работи: Виктория Милова
Статията е част от историята на:
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПРЕЗЕРВАТИВИ ДУРЕКС FEEL THIN SLIM FIT * 10
ПРЕЗЕРВАТИВИ ДУРЕКС ФИЙЛ ИНТИМЕЙТ * 18
ПРЕЗЕРВАТИВИ РИТЕКС RR.1 ИНТЕНС СЕНСЕЙШЪНС * 3
НовПРЕЗЕРВАТИВИ ВИТАЛИС ЗАГРЯВАЩ ЕФЕКТ * 3
ПРЕЗЕРВАТИВИ ДУРЕКС ЕКСТРА СЕЙФ * 18
ПРЕЗЕРВАТИВИ РИТЕКС ЛОНГТАЙМ * 3
НовБиблиография
Източник и снимки: www.collectorsweekly.com/articles/getting-it-on-the-covert-history-of-the-american-condom/
СТАТИЯТА е свързана към
- Презервативи
- История на презервативите
- Времева линия, представяща историята на презервативите
- Времева линия, касаеща развитието на женските презервативи
- Произход на името кондом
- Развитие на презервативите от Античността до Средновековието
- Презервативи от агнешка кожа – да или не
- Защо американците популяризират презервативите по време на Втората световна война
- Въвеждане на латекса и автоматизация в производството на презервативи
- Използвайте презервативите за 7 полезни цели у дома или при спешен случай
Коментари към Тайната история на американските презервативи от края на ХIX и началото на XX век, част 2