Келтски лечебни магии и заклинания
От 300г.
Сборникът "Carmina Gadelica" съдържа голям брой келтски лечебни магии и заклинания, като в него има още фолклорни песни и предания, химни и благословии, устно предавани още от 3 век сл. Хр. Тази ценна историческа информация е запазена благодарение на шотландския фолклорист Александър Кармайкъл (1832–1912), който съставя книгата и я издава в края на 18 век.
Акцент в нея са специалните рунически знаци, като всеки от тях е предназначен за лечение на определен тип заболяване.
Широко разпространено е келтско вярване, свързано със съществуването на келтски феи, които са враждебно настроени спрямо хората. Смятало се, че те отвличат новородени деца и разболяват майките им. Затова жените в старите времена, помагащи по време на раждането, слагат малко късче желязо в леглото на родилката. Поверието гласи, че то е смъртоносно за тези феи и прави отвличането на майката и нейното бебе невъзможно. Новородените деца са смятани за най-уязвими от въздействието на злите духове до своето кръщене. То се правело няколко дни след раждането.
Вярвало се, че децата се стремят да избягат и да се борят срещу злите феи, като мърдат и ритат силно в утробата. Древните келти имат и жестоки ритуали. Ако детето се роди с краката напред, то трябва да се обеси, за да не се превърне в убиец. В случай, че ноктите му се отрежат преди навършване на една година, вярвали, че то ще стане крадец.
В по-напреднала възраст на често боледуващите деца се прилагат заклинания ("Sian"), които ги предпазват от болести, уроки и наранявания. В келтската медицина често се прилага и екзорсизъм срещу демоните, причиняващи жълтеница, епилепсия, еризипел и локални инфекции като ечемик и херпес. Магическото лекарство за епилепсия се състояло в погребването на черен петел на мястото, където пациентът последно е бил здрав.
Рахитът и телесните деформации, които причинявал, са често срещани в средновековна Шотландия. Заболяването се разпространява още повече през 18 век. По това време вярват, че ковачите, особено потомствените, имат силата да лекуват и предпазват децата от рахит. Малчуганът трябвало да се измие от ковач преди изгрев в специално приготвена от него вода, а след това да се постави върху наковалнята.
Библиография
1. J. Bannerman, The Beatons (Edinburgh, 1998)
2. A. Carmichael, Carmina Gadelica (Edinburgh, 1928)
3. M. Dillon and N. Chadwick, The Celtic Realms(London, 1967)
4. J. Hunter, Last of the Free (Edinburgh, 1999)
5. M. Martin, A Description of the Western Islands of Scotland circa 1695. (London, 1703)
6. D. S. Thomson, The Companion to Gaelic Scotland (Oxford, 1983)
Коментари към Келтски лечебни магии и заклинания