Начало История на медицината Перепекание - защо руснаците поставят децата си в пещ през Средновековието

Перепекание - защо руснаците поставят децата си в пещ през Средновековието

От 501г. до 1001г.

Перепекание - защо руснаците поставят децата си в пещ през Средновековието - изображение

Славянската култура се отличава със своите уникални традиции, оцелели от времето, когато нашите прадеди са се кланяли на древните богове Перун, Велес и Дажбог. Перепекание е един от най-странните езически ритуали, които оцеляват в Русия до 20-ти век. Обредът представлява поставянето на новородено бебе в готварска пещ.

Разбира се, тук не става въпрос за някакво варварско жертвоприношение, а за ритуал за каляване. Целта на занятието е да се подобри здравето на бебетата, които са родени преждевременно или страдат от рахит. За целта се използва древната индоевропейска символика на пречистването чрез огън.

Изображение на ПерепеканиеОбредът се извършва в ранни зори. Тъй като има предхристиянски корени, главното действащо лице е или селската знахарка, или най-възрастната жена в семейството и не се използват никакви църковни символи или предмети. В някои краища на Русия обичаят се извършва от майката на детето или баба му по бащина линия. Не е записан нито един случай, в който някаква част от обреда да се изпълнява от мъж.

Ритуалът започва с приготвянето на тестото, с което да се покрие болнавото новородено. Поради естеството на ритуала, извършващата го жена трябва да омеси „магическо“ тесто, което да поеме слабостта на детето в себе си. За целта се използва пшенично брашно, примесено с вода от три различни кладенеца. В някои райони течността се събира преди първи петли и се пренася през селото в пълно мълчание.

След като тестото е готово, се нарязва на тънки ивици, с които бебето трябва да се увие от глава до пети. Единствено носът и устата остават непокрити. След това новороденото се поставя върху лопата за фурна и се завързва с въже, за да не падне. Когато това е свършено, детето се поставя в пещта.

Тук би било редно да споменем, че пещта не е нажежена по време на ритуала, а само леко затоплена. Огънят задължително трябва да е загасен. Обредът е придружен от специфични фрази, които отново варират в зависимост от региона. Едно от тези ритуални слова, използвано до 20-ти век, е кратък диалог между печащата жена и местната знахарка или свекървата. Разговорът е следният:

 

Знахарката влиза в стаята и пита: „Какво правиш там, дъще?“

Печащата жена отговаря: „Пека хляб.“

Знахарката отвръща: „Печи, печи, но внимавай да не го припечеш.“

 

След което тя излиза от стаята, а печащата жена вади детето от фурната. Диалогът се повтаря три пъти.

Целта на това повторение, както и краткостта на диалога, имат за цел да предпазят детето от изгаряне или задушаване. Въпреки това понякога новородените загиват по време на обреда.

Перепеканието често е придружено от друг обичай, наречен „купуване на болестта“. Той отново се извършва от две жени, като едната задължително е знахарка. Лечителката влиза в къщата и предлага на майката да изхвърли болестта на детето и да се отърве от нея завинаги. Майката отговаря, че няма да го направи, тъй като така трябва да изостави и рожбата си. Тогава знахарката предлага да купи недъга заедно с бебето. Този път майката се съгласява. След това детето приспива в дома на церителката и на сутринта се връща в дома на родителите си. Предполага се, че през нощта болестта и детето са се разделили, като болестта остава при лечителката.

Подобен ритуал се изпълнява из цяла Източна и Централна Европа през Тъмните векове. Смята се, че коренът му се крие в езическите символи на огъня и хляба. Постепенно практиката изчезва под натиска на Църквата, която го третира като вещерска магия. В Русия се възражда в началото на 20-ти век, тъй като тогава хората изпитват липса на духовност заради ограничаването на религията по времето на СССР. Смята се, че през Перепекание е преминал като дете поетът Гавриил Романович Державин.

За щастие днешната медицина предлага много по-безопасни и ефективни начини за лечение на рахит, както и за спасяване на недоносени деца. Днес няма данни за практикуване на ритуала в нито една страна.

Редактор: Георги Динев

Още по темата:

5.0, 2 гласа

БИБЛИОГРАФИЯ

Източници: en.postila.io

www.slavorum.org

Снимки: www.slavorum.org

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ГеографияИсторияЛайфстайлСпорт