Свещеният лек на амазонските индианци – аяуаска
Аяуаската е амазонски растителен лек, който се използва от стотици, вероятно хиляди години от местните индиански племена по горното поречие на Амазонка, в днешните земи на Перу, Колумбия, Еквадор и Бразилия. Има поне още 40 наименования и е известно като свещеното лекарство, каапи, натема, михи и яге.
Началото на употребата на аяуаската от шаманите се губи някъде из мъглите на историята, но съществуват много предания и легенди сред индианските племена на Амазония за това как са го открили. Аяуаската се използва от шаманите покрай Амазонка за лечебни и гадателски цели. Приготвянето и употребата на аяуаската е съпътствано от сложни ритуали, които се предават през поколенията на лечителите. На специални церемонии те използват лекарството като диагностичен инструмент, за да открият корена на заболяването на техните пациенти.
За територията на Амазония не разполагаме с никакви писмени сведения преди испанските конкистадори да нахлуят през XVI век, поради което и историята на аяуаската е забулена в мистерия. Въпреки това култова чашка, съдържаща следи от аяуаска, е открита в Еквадор и археолозите смятат, че тя е на повече от 2500 години. Употребата на аяуаска е широко разпространена и представлява основата на традиционната медицинска практика на поне 75 различни индиански племена по долното и горно течение на Амазонка.
Шаманизмът и аяуаска
Шаманизмът е най-старата духовна практика, известна на човечеството, като археологическите доказателства свидетелстват, че се е практикувала по света през последните поне 70 000 години. Шаманизмът не е религия, а метод за създаване на връзка със свещените пространства. Той стои в епицентъра на нов духовен кръг, в който няма нужда от свещеник, пророк или гуру, или с други думи – няма нужда от посредник, който да стои между вас и всички елементи на сакралния свят на божествата и духовете. Всеки човек се превръща в свой собствен свещеник и гуру и получава разкрития от трансцендентни източници и невидимия свят.
Шаманските лечебни техники са известни и се практикуват по планетата в продължение на хиляди години. Шаманите възприемат болестта като дисхармония в личния живот на енергийно и духовно ниво. Тази дисхармония може да доведе до психическо, емоционално и/или физическо заболяване.
Шаманът открива енергийния и духовен аспект на болестта като посещава астралния или духовен свят, необикновената реалност, паралелна на нашата физическа реалност. Има шамани, които се срещат с трансцендентни сили, милостиви растения, животни и човешки духове, които са далеч от човешката трагедия, но искат и могат да виждат в нас и през нас. Именно тези състрадателни духове лекуват хората, а шаманът е просто проводник на тяхната сила.
Индианците шипибо и тяхната традиционна билкова медицина
Културата на племето шипибо се развива по река Уцаяли в днешно Перу и е известна с шаманизма и природната си медицина. Сред местните култури по горното течение на перуанска Амазонка шипибо са един от малкото народи, които са успели да запазят езика си и лечебните си традиции. Племето шипибо е запазило особено силна връзка с аяуаската и много изследователи смятат, че именно неговите представители са най-умелите лечители, обучени да боравят със свещения лек.
Аяуаска – тайнствена отвара от две растения
За разлика от другите свещени растителни лекове аяуаската се прави от две растения – лозата аяуаска и листата на растението чакруна. И двете растения се берат от джунглата, а смесването им дава достъп до царството на духовете и енергийния свят, който по принцип не можем да възприемем в нормалното състояние на съзнанието ни.
Мистерия е как амазонските шамани са се научили да комбинират аяуаската и чакруната. Самостоятелно двете растения са повече или по-малко инертни. В амазонските дъждовни гори съществуват около 80 000 регистрирани листни растителни вида, от които около 10 000 са увивни. Нито лозницата, нито листото им се отличават външно. Въпреки това лечителите на Амазония са влезли в ролята на древни психофармаколози и някак си са знаели как да използват всеки вид, за да приготвят психотропната отвара.
На химически език листното растение чакруна съдържа мощни психоактивни вещества: диметилтриптамин, който сам по себе си приет орално не е активен, тъй като се метаболизира от стомашния ензим моноаминооксидаза (МАО). Въпреки това някои химикали в аяуаската съдържат МАО инхибитори под формата на химични съединения, които съдействат за създаването на психоактивна смес с химическа природа, идентична на органичните триптамини в нашия мозък. Тази смес преминава през кръвоносния поток в мозъка, където отключва мощни визуални изживявания (видения) и позволява на човек да достигне до други измерения и нашето скрито подсъзнание.
Статистическата вероятност тази отвара да е открита случайно е милион към едно. Местните индиански лечители твърдят, че именно растенията казали на шаманите как да създадат аяуаската.
Традиционната церемония аяуаска
Традиционно употребата на аяуаска в Амазония като лечебно средство е ограничена само до лечителите, които я използват като диагностичен инструмент за различни цели, които отразяват изключително различните психологични и културни ценности на индианските племена, сравнени със Западния свят.
Аяуаска не се приема от пациенти, които просто идват на церемонията, за да получат диагноза и съответното лечение. Чрез нея местните лечители могат да идентифицират причината за заболяването, лошия късмет или магията например и да поправят енергийното увреждане, причинено от завист или злоба, да познаят унищожителната сила на негативните човешки емоции и тяхното влияние не само върху отделния индивид, но и върху здравето на цялата общност. Аяуаската се използва и за други цели – за взимане на трудни решения; за съвет от духовете; за решаване на лични конфликти (между семейства и общности); за трениране на божествените способности; за разгадаване на мистерии, кражби и изчезвания; за откриване на тайни врагове; за узнаване дали брачният партньор е честен.
Аяуаската се използва и за предписване на лечение на пациентите – чрез направляване на лечителя как да приложи растителните лекове. Аяуаската работи заедно с лечителя в комбинация с плеяда други растения духове, които предлагат лечение. Отварата предоставя връзка с много по-голяма "здравна система" в Амазония. Традиционната амазонска медицина предлага лекове за заболявания и състояния, които са нелечими със средствата на конвенционалната медицина.
В наши дни аяуаската продължава да се използва и то не само за диагностика, но и като лекарство. През последните 20 години много чужденци и местни хора използват отварата по време на церемонии, водени от обучени лечители, за да се срещнат лице в лице с причините за своите здравословни и психически проблеми и да вземат участие в самото лечение. Това означава, че се създава креативна връзка между лечителя, духовете на растенията, аяуаската и пациента и техните вътрешни лечители.
Но неконтролираното приемане на аяуаска, без присъствието, защитата и уменията на опитен лечител, не се препоръчва и може да бъде много опасно. Създаден е Съвет за безопасна употреба на аяуаската, който трябва да установи общи стандарти за безопасност и етичните страни на лечението. Отварата е законна в Перу, но в редица други държави по света като Канада, САЩ и Великобритания не е, защото се смята за психотропно вещество – веществото диметилтриптамин е в списъка на наркотиците от клас А. Международният борд за контрол на наркотиците определя диметилтриптамина като "вещество под контрол", но не забранява употребата на самата аяуаска.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
Библиография
1. Източник: https://templeofthewayoflight.org/shamanism-ayahuasca/ayahuasca-and-amazonian-shamanism/
2. Снимки: commons.wikimedia.org
СТАТИЯТА е свързана към
- Крие ли рискове употребата на южноамериканската традиционна отвара аяуаска
- Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури
- Медицината на северноамериканските индиански племена – част 1
- Медицината на северноамериканските индиански племена – част 2
- Вуду шаманите от Хаити - свещеници, духовни водачи и лечители
- Първото Цезарово сечение, което запазва живота на майката, е извършено от угандец
- Марийците - последните езичници в Европа
Коментари към Свещеният лек на амазонските индианци – аяуаска