Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало История на медицината Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури

Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури

от 22 март 2018г., обновено на 26 апр 2018г.
Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Библиография
Коментари
Свързаност

Болестта на Хънтингтън е рядко срещано наследствено разстройство, което с времето разрушава нервните клетки в мозъка, като това засяга поведението и движенията на пациента. В ранните фази на заболяването симптомите варират при отделните пациенти. Честата промяна в настроението е един от най-характерните признаци в ранните фази на болестта, като засегнатите могат да бъдат депресирани, раздразнителни, апатични, гневни. В някои култури психологическите разстройства, които се отразяват и на моториката, като болестта на Хънтингтън, синдрома на Турет и шизофренията, често са ставали причина за определянето на пациентите като „обладани от зли демони“.

Идеята за подобно „обладаване“ от зли сили, при което човекът бива демонизиран, контролиран от демон, присъства в много древни религии и култури, като в някои е устояла и до днес. За да се прогонят демоните и нечестивите сили от човешкото тяло, членовете на семейството или религиозните служители често се обръщали към екзорсизма.

Екзорсистът често е религиозна фигура (свещеник, монах, шаман), който притежава силата да канализира злите сили и да прогонва демоните от иначе добрите по природа хора. Концепцията и самата практика не признава културни, географски или исторически граници и се среща навсякъде по света, включително и днес.

При католицизма, преди да се даде начало на церемонията, свещениците изричат молитви за покаяние и призовават за божествена намеса и защита от небесата. След това извършващите церемонията се опитват да убедят пациента да промени и извиси духа си и да води благочестив начин на живот.

При будистите екзорсизмът се състои в молитви и медитация, с които трябва да се убеди злият дух да напусне тялото. Даоистите използват предимно наричания, молитви и физически движения, за да изкарат навън демоните.

Сред мюсюлманите вярването в обладаването от зли духове не е повсеместно разпространено. Те вярват в съществуването на невидими божии създания, които наричат „джин“, т.е. „дух“. Въпреки че не отричат възможността човек да бъде обладан от подобна сила, те не смятат, че само демоните са виновни за странното поведение на хората. Някои мюсюлмани дори не вярват в невидимия свят, а онези, които вярват, знаят към кого да се обърнат, за да бъде извършен необходимият екзорсистки ритуал.

Интересен е случаят със севернотайландските племенни шамани на народите Лаху, Лису, Карен, Хмонг и Лауа. Те са мигрирали от южен Китай, Лаос и Бирма и вярват в обсебването от зли демони и екзорсизма. Според тяхната религия съществуват два вида същества, които могат да обладаят човешкото тяло, „фи феу“ или тигри, както и „фу сеу“, или вампири. Лису вярват, че „тай“ или черната магия, настанила се в човешкото тяло, е изпратена от друг човек и причинява различни болести. Ролята на шамана е да „изсмуче“ от тялото на засегнатия злата сила, за да се възстанови здравословното му състояние.

Въпреки че самите екзорсистки практики се различават по отделни характеристики в различните култури, обща черта е връзването на пациента, което може да доведе до нараняване. Илюзията, че екзорсизмът наистина работи при пациентите с предполагаеми симптоми на обсебване може да се обясни с плацебо ефекта. Въпреки това са регистрирани 370 000 смъртни случая на хора, загинали по време на екзорсистки ритуал, а други 310 000 са били ранени. Разбира се, и в двата случая цифрите със сигурност са по-високи, защото трябва да се вземат предвид недокладваните инциденти в много селски региони в развиващите се страни, където да имаш психическо заболяване означава да си белязан със стигма за цял живот.

От научна гледна точка обсебването от демон не е валидна психиатрична или медицинска диагноза, припозната в МКБ-10 (Международната статистическа класификация на болестите и проблемите, свързани със здравето). Пациентите със симптоми, свързвани с физическо и умствено заболяване, могат да бъдат припознати като жертви на демонично обладаване. Например в Тайланд един шаман пребил майка на две деца с изсушена опашка от скат, защото семейството смятало, че това е начинът да се избави от психическото си заболяване (по-късно било установено, че става въпрос за моторно разстройство). Въпреки нейните усилия да избяга, шаманът я отвлякъл и продължил да я бие, докато тя не починала. Въпреки че по-късно на шамана било повдигнато обвинение за убийство, практикуването на различни екзорсистки практики като връзване, биене, изгаряне, гладуване до смърт и други мъчения, продължават да се прилагат и често водят до смъртта на „обладаните“.

В наши дни е трудно да се документират и изследват екзорсистките практики по официален път, независимо дали става въпрос за опасни такива или полезни/безвредни. Екзорсизмът не е интензивно прилагана, често срещана традиция, за която нерядко да се шуми по медиите. Подобни практики не се прилагат на публични места и всеослушание, нито пред очите на медицински служители. Понякога в развиващите се страни на ритуала присъстват и представители на властта, които вярват в обладаването от демони и положителния ефект на екзорсизма. Изключително важно е да се противодейства на подобни видове „народна медицина“ и опасни религиозни ритуали, както и да се премахне стигмата от хората с психически заболявания.

по статията работи: Величка Мартинова

5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ШАМАНСКА МЪДРОСТ И СИЛА - ТОМАС МАЙЛС
20.00лв.

ШАМАНСКА МЪДРОСТ И СИЛА - ТОМАС МАЙЛС

ПАЗИТЕЛИ НА ДРЕВНАТА МЪДРОСТ - ДЖОАН ПАРИЗИ УИЛКОКС
10.00лв.

ПАЗИТЕЛИ НА ДРЕВНАТА МЪДРОСТ - ДЖОАН ПАРИЗИ УИЛКОКС

ПРЕДАНИЕ ЗА НИШАНСКАТА ШАМАНКА - ЕТАНА
8.00лв.

ПРЕДАНИЕ ЗА НИШАНСКАТА ШАМАНКА - ЕТАНА

ТЪРСАЧ НА ВИДЕНИЯ - РИХАРД ЕРДОШ - ШАМБАЛА
25.00лв.

ТЪРСАЧ НА ВИДЕНИЯ - РИХАРД ЕРДОШ - ШАМБАЛА

ОШО - БИБЛИЯ ТОМ 4 - БЕСЕДИ, ПРОИЗНЕСЕНИ ПРЕД МАЛЦИНАТА ИЗБРАНИ
10.00лв.

ОШО - БИБЛИЯ ТОМ 4 - БЕСЕДИ, ПРОИЗНЕСЕНИ ПРЕД МАЛЦИНАТА ИЗБРАНИ

БУДА ЖИВОТ, УЧЕНИЕ И ОРДЕН - ХЕРМАН ОЛДЕНБЕРГ
30.00лв.

БУДА ЖИВОТ, УЧЕНИЕ И ОРДЕН - ХЕРМАН ОЛДЕНБЕРГ

Библиография

източник: http://web.stanford.edu/group/hopes/cgi-bin/hopes_test/exorcism-and-mental-illness-across-different-cultures/ 

снимка: churchmilitant.com

Коментари към Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури
    www.framar.bg 
    на 15 May 2025 в 21:49
    Коментирайте "Екзорсизмът като метод за лечение на психични заболявания в различните култури"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Захари Карабашлиев: В този вид програмата "Религия" няма място в държавните училища
  • Красимир Вълчев: Не, няма да се учи религия задължително
  • Кока
  • Пет неща, които жените амиши не могат да правят
  • Как се отразява религията на психичното здраве на човека
  • Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)
  • Депрограмиране от религиозни общества и култове - Севда Маринова, психолог
  • Смирението, религията и психологията – какво трябва да знаем
  • Какви са причините да вярваме в Бог според изследване на Оксфордския университет
  • Какво е да си агностик
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Келтска сол, месолонги, трапана - каква е разликата между различните видове сол

преди 223 дни, 23 часа и 24 мин.

Шип в носа и киста в синуса - друго лечение освен кортикостероиди?

преди 256 дни, 8 часа и 21 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Codice coupon Temu [acy240173] 40% di sconto per clienti esistenti + nuovi utenti 2025

преди 2 часа и 46 мин.

Codice coupon Temu [acy240173] 40% di sconto per clienti esistenti e nuovi 2025

преди 5 часа и 30 мин.

Greatest")} Codice coupon Temu ?[{acy240173}] 100 € di sconto per il primo ordine + spedizione gratuita 2025

преди 5 часа и 34 мин.

!€!Gr??ter!€!»Temu-Gutscheincode {"[acy240173]"} "100€ Rabatt" + 90% Rabatt f?r Erstkunden

преди 5 часа и 39 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

НЕОСТРАТА RESURFACE ИЗГЛАЖДАЩ И ОБНОВЯВАЩ КРЕМ 40 г

НЕОСТРАТА RESURFACE ДОМАШЕН ПИЛИНГ ЗА ИЗГЛАЖДАНЕ НА КОЖАТА разтвор 60 мл + тампони * 36

ОСТРОВИТ БЯЛА ЧЕРНИЦА ВЕГЕ капсули * 60

АЛЕГРА таблетки 120 мг * 10

АЛМИРАЛ гел 1.16 % 250 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ТЕАЛОЗ ДУО гел за очи монодози 0,4 г * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:30:57

БАКЛОФЕН таблетки 10 мг * 50

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:28:59

ТИРОХЕЛП капсули * 30 НАТУРФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:24:46

ТЕАЛОЗ ДУО гел за очи монодози 0,4 г * 30

Коментар на: Таня от 15 май 2025г. в 16:58:08

БАКЛОФЕН таблетки 10 мг * 50

Коментар на: Тодор от 15 май 2025г. в 16:29:36
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival