Трагедията от 1982 г. с фалшифицирания "Тиленол" на "Джонсън и Джонсън"
От 1982г.
През месец септември 1982 година се случва трагедия, оставила своя черен отпечатък върху изключително успешното допреди този момент историческо развитие на фармацевтичната компания "Джонсън и Джонсън" ("Johnson&Johnson", наричана и "J&J"). Седем души загиват след употребата на медикамента "Тиленол", тъй като таблетките били обработени с цианид.
Умишлено убийство
На 29 септември 1982 г. Мери Келерман не отива на училище, защото се буди с главоболие и хрема. Родителите й и казват да вземе "Тиленол" (Tylenol) и отново да си легне. Баща й я чува как тя отива в банята и после изведнъж тъп звук като от падане го стряска. Той отива до вратата, вика я по име, но момичето не се обажда. Когато Денис Келерман влиза, заварва дъщеря си в безсъзнание. Обявена е за мъртва в болницата по неизвестни причини.
В същия ден Адам Янус, 27-годишен пощенски служител, си е взел болничен, защото има оплаквания за главоболие. Изпива два тиленола и почти веднага пада на земята. Парамедиците не могат да го реанимират, обявяват, че е умрял от масивен инфаркт. Братът и снахата на Адам отиват да утешават съпругата му, явно от стреса и те получават главоболие и взимат от същото лекарство, от което е пил починалия. Тяхната съдба е абсолютно същата.
Общо седем души в Чикаго умират внезапно в края на септември 1982 г. Петата жертва е майка на 4 деца, шестата е здрав 31-годишен мъж, а последната е стюардеса, открита мъртва в дома си с отворена бутилка "Тиленол" на плота на банята.
При разследването на странните случаи става ясно, че капсулите с популярното болкоуспокояващо лекарство, съдържащо ацетаминофен (парацетамол), са подправени с калиев цианид. Някой е подменил истинското лекарство с отровата. Трагедията довежда до промени в законодателството, във фармацевтичната индустрия и в правилата за опаковане и етикетиране. Приет е федерален закон за борба с подправянето, който предвижда до 20 години затвор за онзи, за когото се докаже, че е подправил лекарства, храна или други потребителски стоки. Агенцията за контрол на храните и лекарствата (FDA) приема разпоредби, които принуждават производителите на лекарства да сменят опаковките им с по-защитени.
>>> 10-те най-смъртоносни отрови, познати на човечеството
Реакцията на "Джонсън и Джонсън"
Реакцията на фармацевтичния гигант е светкавична – отменени са всички реклами на продукта, а лекарството е изтеглено от аптеките. След щателна проверка на американската Агенция за контрол на храните и лекарствата става ясно, че таблетките са обработени с химикала в търговски обекти, работещи на дребно, а не във фабриките на "Джонсън и Джонсън". За съжаление, вредата е сторена, а за "J&J" останала упоритата работа по спасяването на репутацията на техния най-продаван продукт.
Още през първата седмицата след смъртта на потребителите спадът в продажбите е оценен на 18%, а продуктите конкуренти на лекарството – "Datril" и "Anacin-3", стават толкова желани, че се налага доставките им да бъдат непрестанно подновявани.
"J&J" все пак съумяват да компенсират загубите си, въвеждайки в действие няколко добре работещи маркетингови стратегии. Компанията излъчва еднократни реклами, които обясняват на потребителите как да върнат закупените от тях таблетки "Тиленол", за да си възстановят финансовите загуби. Фармацевтичното дружество работи в тясно сътрудничество с медиите, дава директен отговор на репортерите, поддържайки политика на пълна прозрачност. Компанията пуска в употреба във вестниците купони за закупуването на всякакви лекарства с тиленол на стойност 2 долара и 50 цента, за да възстанови купените и върнатите от потребителите таблетки по време на инцидента. Така фирмата стимулирала обществото да ползва тиленол и в други лекарствени форми.
В рамките на седмици от ужасния инцидент Агенцията за контрол на храните и лекарствата издава насоки за потребителите относно това как да разпознават оригиналните и подправените опаковки, разпространявани както в хранителната, така и във фармацевтичната индустрия. Освен това, за да засили общественото доверие към своя продукт, "J&J" използва трислойна защитна опаковка на лекарството си (до този момент било препоръчително наличието на един защитен пласт), когато "Тиленол" бил пуснат обратно по аптечните щандове. В рамките на месец след отравянето с цианид компанията възстановява своя дял на пазара на болкоуспокоителните, а скоро след това и повече от 90% от бившите си клиенти. До 1989 година продажбите на знаковия медикамент достигат 500 млн. долара на година, а през 1990 г. продуктовата линия е разширена с процъфтяващите лекарства с тиленол срещу настинки. Следващата година е поставено началото на сънотворни продукти с тиленол.
Маркетинговата стратегия на директора на "Джонсън и Джонсън" Джеймс Бърк му печели място в престижната "National Business Hall of Fame", а честта му е оказана през 1990 г. Съдебните дела след инцидента окончателно приключват през 1991 г., почти десетилетие след смъртта на пациентите. На пострадалите над 30 оцелели от отравянията са присъдени над 35 млн. долара.
През 1989 година американската фармацевтична компания "Bristol-Myers" започва агресивна рекламна кампания, която поставя нейния "Нуприн" (болкоуспокояващо лекарство с ибупрофен) в пряка конкуренция с "Тиленол". Така от пазарните условия се възползва и ибупрофенът (с марка "Advil ibuprofen") на "American Home Products". И двете компании твърдят, че продуктите им действат по-добре от ацетаминофеновата формула на "Тиленол". Всички тези твърдения са оспорени впоследствие, а печелившото поведение на "Джонсън и Джонсън" по време на кризисната ситуация успява да спаси доброто й име и по-нататъшното й съществуване.
Властите така и не успяват да открият и докажат кой е извършил подмяната на лекарството с отровата.
Статията е част от историята на:
СТАТИЯТА е свързана към
- История на "Джонсън и Джонсън" ("Johnson & Johnson")
- Първият коронарен стент, покрит с лекарства, създаден от "Джонсън и Джонсън" през 2003г.
- Поява на "Листерин" на "Джонсън и Джонсън"
- Бебешка пудра от 30-те години на 20-ти век
- Приносът на "Джонсън и Джонсън" за развитието на професията на медицинската сестра в САЩ
- Пол Янсен: един от най-забележителните учени на "Джонсън и Джонсън"
- Развитие на "Джонсън и Джонсън" до 1990 година
- Развитие на "Джонсън и Джонсън" през 60-те и 70-те години на 20 век
- Социална ангажираност на „Джонсън и Джонсън” и развитие на компанията до 1995 година
- Полезни съвети на "Джонсън и Джонсън" за декориране на витрините на аптеките от 1908 година
Коментари към Трагедията от 1982 г. с фалшифицирания "Тиленол" на "Джонсън и Джонсън"