Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало История на медицината Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса

Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса

от 25 фев 2018г., обновено на 28 фев 2018г.
Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса - изображение
  • Инфо
  • Библиография
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Библиография
Коментари
Свързаност

От 1600г. до 1880г.

Последната строфа от едно стихотворение на поета Джон Дон, написано през XVII в., гласи: „Жените са не само сладост и остроумие, а и мумия на разположение.” Сладост и остроумие – със сигурност, но какъв смисъл се крие зад думичката „мумия”? Тя кръстосва литературата от периода и може да се открие дори в „Отело” на Шекспир, защото мумиите и други запазени човешки останки са често срещана съставка в медицината. Или казано с други думи, неотдавна европейците са били канибали.

Преди няколко века, като тенденцията се откроява най-силно през XVI и XVII в., много европейци, включително кралски особи, свещеници и учени, често поглъщат лекове, които съдържат човешки кости, кръв и мас. С тях те третират голямо разнообразие от болести – от главоболие до епилепсия. Почти липсват възражения срещу тази практика, въпреки че канибализмът в Новия свят се възприема като символ на дивачеството. От египетските гробници се крадат мумии, черепи се задигат от ирландски гробища. Гробарите често въртят нелегален бизнес – ограбват мъртъвците, като взимат не ценности (или поне не само ценности), а телесни части.

Въпросът не е трябва ли да се яде човешка плът, а каква. Първоначално отговорът е египетски мумии, които се стриват в тинктури за спиране на вътрешни кръвоизливи. Но скоро следват и рецепти с други части от тялото. Черепите са най-често срещаната съставка – те се приемат на прах при главоболие. Томас Уилис, пионер в мозъчните науки през XVII в., вари специална отвара за апоплексия или кървене, в която се смесват шоколад с череп на прах. Английският крал Чарлз II приема „Кралски сълзи” – тинктура, приготвена лично от него, състояща се от стрит човешки череп и алкохол. Дори мъхът от вида Usnea, който расте по гробищата, се превръща в ценна лечебна съставка, като лекарите го предписват при кръвотечение от носа и епилепсия. Човешката мас се използва за външно приложение. Германските лекари например препоръчват превръзки, потопени в човешка мас, за лечението на рани. Втриването на маста в кожата пък лекува подагра.

Кръвта трябва да е колкото е възможно по-прясна, тъй като се смята, че в нея се съдържа жизнеността на тялото. Това изискване усложнява предизвикателството по сдобиването с нея. Лекарят Парацелз (XVI в.) смята, че кръвта е добра за пиене, а един от последователите му дори предлага взимането й от живо тяло. Въпреки че това не е честа практика, бедните, които не могат да се сдобият със скъпите лекове от аптеката, се облагодетелстват от възможностите на канибалската медицина. Те ходят по екзекуции и плащат малка сума за чашка от все още топлата кръв на убития. В германските общества палачът се смята за голям лечител – той е социален парий с почти магически способности. За онези, които предпочитат кръвта сготвена, в една рецепта на францисканска аптека, датираща от 1679 г., е описано как да се приготви мармалад от нея.

И така, намажете с мас болното място, и болката ще утихне. Притиснете мъх на прах към носа си, и кървенето ще спре. Алкохолът в „Кралските сълзи” вероятно би ви помогнал да забравите, че сте депресирани – поне временно. Всичко това в епоха, в която все още не е осмислено човешкото кръвообръщение.

Но консумацията на човешки останки е свързана с принципите на хомеопатията – че подобното лекува подобното. Затова се използва череп на прах за облекчаване на главоболие или се приема кръв при заболявания на кръвта.

Друга причина е теорията, че в човешките останки се намира духът на човека, от когото са взети. А „духът” се смята за част от физиологията, свързващият сегмент между тялото и душата. В този ред на мисли кръвта е особено мощна. В повечето случаи се предпочита кръв от млади момчета или девици. Чрез поглъщането на телесните части пациентът се сдобива със силата на човека, на когото са принадлежали. В това вярва и самият Леонардо да Винчи.

Тази медицинска практика не е нещо ново за Ренесанса, просто през тази епоха придобива по-голяма популярност. Римляните пият кръвта на току-що убитите гладиатори, за да се сдобият с жизнеността им. Философът Марсилио Фицино препоръчва през XV в. пиенето на кръв от ръката на млад човек, поради същите съображения. Много лечители в други култури, включително в древна Месопотамия и Индия, вярват в полезните свойства на консумацията на телесни части.

Но дори в тази епоха две общности биват демонизирани заради дивашкото си поведение и канибализма. Едната са католиците, които протестантите заклеймяват, заради вярата им в транссубстанцията – че хлябът и виното, приемани по време на Евхаристията, по Божията воля се превръщат в плътта и кръвта на Христос. Другата общност са индианските племена в Америкс. Въпреки това хората, които осъждат тези действия като канибализъм, не проумяват, че консумацията на мъртва човешка плът и кости се определя от същия термин. Човешките същества биват принизени до обикновена биологична материя, равностойна на други видове лекове в медицината.

С напредването на науката канибалските отвари и лекарства отмират. Тази отблъскваща медицинска практика изчезва през XVIII в., долу-горе по същото време, когато европейците започват редовно да се хранят с вилица и да се къпят със сапун. Въпреки това съществуват и по-късни сведения за подобни методи на лечение. През 1847 г. един англичанин е посъветван да смеси черепа на млада жена с меласа и да го даде на дъщеря си, която страда от епилепсия (което той и прави). Вярването, че магическа свещ, направена от човешка мас, наречена „свещта на крадеца”, може да вцепени и парализира човек, съществува до 80-те години на XIX в. В началото на XX в. все още може да закупи мумия от германски медицински каталог. Последният опит да се погълне кръв на ешафода за екзекуции, е направен през 1908 г. в Германия.

Но хората продължават да използват активно човешки части, за да се лекуват. Замислете се за миг: кръвопреливането, трансплантацията на костен мозък и органи са също примери за лечение, подобно на ренесансовото. За щастие благотворното влияние на тези нови медицински практики поне е доказано, макар и не толкова поетично, колкото в стиховете на Шекспир. Все още в наши дни съществува мрачен бизнес, подобен на гробарския през Ренесанса – черния пазар за човешки органи за трансплантация. Едно смущаващо ехо от далечното минало...

по статията работи: Величка Мартинова

5.0/5 1 оценка

Библиография

източник: https://www.smithsonianmag.com/history/the-gruesome-history-of-eating-corpses-as-medicine-82360284/ 

Коментари към Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 04:12
    Коментирайте "Консумацията на трупове като лекарство през Ренесанса"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Епидемията куру, предизвикана от канибализъм, убива хиляди в средата на миналия век
  • Жан-Бедел Бокаса - диктаторът-канибал от Централноафриканската република
  • Смъртните маски - история, цел и приложение на необичайните лицеви отливки
  • Ледената девица Хуанита – една от най-добре запазените мумии в света
  • Интересни факти за канибализма в човешката история
  • Мистериозната смърт на Ледения човек Йоци и лечебните му татуировки
  • Мумията на Ленин: какво правят руснаците, за да изглежда като жива
  • Мистерията с нетленното тяло на руски будистки монах, останало непокътнато 90 години
  • Живот след смъртта: Будистките практики за самомумифициране
  • Какво ни „разказва“ Човекът от Толунд за бита на древните датчани
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Данъчни облекчения за деца под 18 години - подаване през НАП с ПИК

преди 803 дни, 17 часа и 8 мин.

За тези, които търсят работа като бавачка в София

преди 1300 дни, 15 часа и 43 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 1 дни, 16 часа и 16 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 7 часа и 17 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 7 часа и 28 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 7 часа и 35 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival