Лечение на треска, по време на управлението на династия Хан
От 10.1.-206г.
Повтарящите се цикли на треска с висока температура и втрисане според традиционната китайска медицина се тълкували като сезонни явления, свързани с метеорологичните условия. Записките Чоу Ли за институциите на династията Чоу, предхождаща тази на Хан описват следния модел : "Всеки един от четирите сезона има своите характерни епидемии.
През пролетта идват трескавите болки и главоболието, през лятото има епидемии на краста, през есента има малария и други видове трески, а през зимата се срещат респираторни заболявания." Династия Хан управлявала от 206 до 220 г.пр.Хр. По време на нейното развитие се оформила теория за лечението на различни трески, която допринесла за историческото развитие на китайската медицина.
Лечението на треските според династия Хан се асоциирало с наличие няколко вида заболявания, като хората в Китай знаели, че те зачестявали през есента. Усещането за треска било изпитвано във вид на непрекъснатото и субективно редуване на студ и горещина. Пациентите първоначално се лекували вкъщи и ако заболяването не се повлиявало се викал лекар на домашно посещение.
Диагнозата на заболяването зависела от това дали е причинена от блокиран енергиен канал, през който преминавала енергията Чи, или болестта е следствие на дисбаланс в Ян и Ин. Основното лечение на треската, по време на управлението на династия Хан включвало възстановяването на правилния поток на енергия чрез акупунктура. Така се осигурявал правилният баланс на Ян и Ин, позволяващ възстановяване на качественото действие на Чи. В допълнение при терапията чрез акупунктура пациентите можели да получат и билково лекарство, за да се облекчат симптомите.
Добро описание на симптомите и основните причини на треската е запазено от Хуанг-ти ней-Чинг:
"Жълтият Император казал: Всички периодични трески са причинени от вятъра и те имат (специфични) периоди на латентност и определено огнище. Защо това е така.?"
Чии По отговорил: "В началото на развитието на Яо-заболяване, всички фини косъмчета по пациента се издигат. Той изпъва четирите си крайници и се прозява. Тогава той страда от чувство за студ, което го кара да трепери и да говори бързо, появяват се болки в кръста и гърба. Веднага след като тези тръпки намалеят пациентът чувства топлина и в двете вътрешни и външни половини на тялото му започват болки в главата, появява се жажда и копнеж за студена напитка."
Жълтият император попитал: "Кой влияние за причиняването на тези симптоми. Бих искал да чуя за основния принцип?".
Чии По казал: "Основният принцип на това заболяване може да се види във взаимното съприкосновение на Ин и Ян (влиянията), тъй като те причиняват едино на друго своеобразни изчерпвания, защото се движат в една и съща територия. Когато влиянието Ян навлезе в Ин територията се появява насищане с Ян влияние. Ако се наруши балансът на Ян пациентите страдат от треска, челюстите им треперят и говорят много и превъзбудено. Ако Ян каналът се изчерпи се появява болка в кръста, гърба, главата и шията.
Ако и трите Ян канала се засегнат едновременно се констатира дефицит на влиянието на Ян, а това на Ин ще бъде в излишък. Появява усещане за студ и болка в костите. В случаите, в които има излишък от Ян влияние, външната терморегулация на тялото страда, а когато се изчерпи Ин влиянието започва да се покачва телесната температура. Ако пациентът има висока температура копнее за студени напитки.
Всички такива заболявания се появяват през лятото, защото са причинени от "лятната жега". Изобилието от топлинните влияния се съхранява в кожата, червата и стомаха. Това са местата, където конструктивните влияния на организма пребивават. Като резултат от това състояние, отворите, през които се изпотява тялото остават отворени. Те са засегнати от влиянието на есента. Също както потните листа (или тялото) се срещат с вятъра, по подобен начин се появяват и болестите при хората по време на къпане.
Водните влияния се заселват във вътрешността на кожата и пребивават заедно с човешките защитни влияния. Те обаче се движат през Ян каналите през деня. Чрез Ин каналите се осигурява енергийното движение и съпротивителната сила на организма през нощта. Ето така, злите болестотворни влияния са в състояние да следват и увреждат защитните влияния в Ян каналите.
Те се придвижват навън към външните части на тялото. Ще бъдат в състояние да получат достъп до Ин каналите и да се разпрострат във вътрешните части на тялото. Така болестите достигат във вътрешните и външните части на тялото. Появяват се т.нар. дневни огнища на заболяването."
Жълтият Имперотор казал: "Каква е причината, поради която огнищата на болестта се появяват само през деня?"
Чии По отвърнал: "Злите влияния пребивават дълбоко в тялото. Вътрешно те достигат в Ин частите на тялото. По този начин се проявяват само Ян влиянията. Лошите влияния Ин остават във външните части. Единствено състезанието между Ин и Ян не позволява на болестотворните въздействия да се проявят. По този начин и болестта се проявява само през деня."
Продукти свързани със СТАТИЯТА
Библиография
1. http://www.sas.upenn.edu/~rogert/feverChina.html
СТАТИЯТА е свързана към
- Тигров балсам – легендарна рецепта за универсален обезболяващ лек
- Пулсова диагностика в традиционната медицина
- Обществено здраве и роля на хигиената в Древен Египет
- Заболявания, засягали голяма част от египетския народ
- Символизъм на египетските амулети
- Принос на папируса на Еберс към историята на египетската медицина
- Лекари в Древна Гърция
- Лечение чрез екзорсизъм - методи за прогонване на духове от 3 различни части на света
- Медицински папируси, разказващи за историята на египетската медицина
- Хирургични инструменти, използвани в римската медицина
Коментари към Лечение на треска, по време на управлението на династия Хан