Начало История на медицината Медицински грижи за тялото, косата и красотата според „Канон по медицина” на Авицена – част 1

Медицински грижи за тялото, косата и красотата според „Канон по медицина” на Авицена – част 1

От 1010г.

Медицински грижи за тялото, косата и красотата според „Канон по медицина” на Авицена – част 1 - изображение

Медицинските историци изтъкват любопитен факт, касаещ популярната творба "Канон по медицина" (написана е около 1010 година), създадена от имения дреноарабски лекар Авицена. Става ясно, че последната седма тема от четвърти том на медицинския трактат носи заглавието "Зина". Буквално думата се превежда като красота или добър естетически вид. Темата е съсредоточена в четири основни части, обсъждащи външния вид, красотата и правилната грижа за косата и тялото, както и третирането на някои кожни заболявания. Мюсюлманският лекар представя на читателите си в писмен вид любопитни въпроси като затлъстяването и прекаленото отслабване, които влияят на здравето и външния вид, както и различните превантивни методи и мерки, чрез които тези състояния могат да се избегнат.

Турският изследовател Мустафа Ахмед Хусеин от Токат е първият учен, който превежда на турски "Канон по медицина" през 18 век. Той често влага тогавашната медицинска арабска терминология и ползва някои идиоми, които към днешна дата не могат да се открият в съвременните турски речници. Поради тази причина направата на буквален превод на повечето от термините с арабски произход е трудна задача, тъй като повечето от тях имат различно значение от актуалното към днешна дата. По тази причина, за да се научи повече за лекарствата, приготвяни от Ибн Сина, изследователите трябва да извършат изчерпателно изследване на значението на медицинските термини, използвани в медицинската литература от този период. Само така информацията от древния текст, заложена в творбата, може да бъде разбрана от старите текстове.

Грижи за косата, описани в "Канон по медицина"

В първата част Авицена разглежда факторите, влияещи на състояние на косата (терминът, ползван в текста е "sha'r"). Според него те са плътност, степен на нарастване на субстанцията, изграждаща косата, мерки, които следва да се предприемат, за да се избегне състоянието алопеция (оплешивяване). Лекарят пише и какви са методите за подсилване на растежа и препоръчва как да се постигне по-голяма гъстота, мекота и дължина на космите по брадата и главата. Освен начините за привеждането на косата в приличен вид, Авицена описва различни средства и способи, с които жените могат да накъдрят или изправят дългите си коси. Любопитен е текстът на медика, посветен на начините за промяна на цвета (потъмняване чрез боядисване в червено или кафяво) на косите.
Всички въпроси, свързани с растежа на косата, заболяванията и лечението на скалпа, Авицена обяснява с каноните на древногръцката хуморална теория. За съжаление, за съвременните изследователи е доста трудно да разберат медицинските значения на някои от термините, ползвани от персийския лекар. Според него, растежът зависи от агент (фактор), наречен "buhаr-i duhаni" (буквално се превежда като дим или суха пара), който изгражда веществото, съставящо отделните косми.
При изучаването на заболяванията, Авицена описва най-подробно липсата или недостатъчното количество коса, брада или телесно окосмение. Понякога тези болестни състояния се дължат на вещество, имащо роля за растежа на космите. Според Авицена това вещество е кръвта.
Лекарят счита, че причината за понижаване на кръвоснабдяването на скалпа е мистериозен агент, чието действие предизвиква застой на кръвта за дълго време. Другият фактор, по негово мнение, следва да е някаква вредна субстанция, която има свойството да променя състава на червената течност. Така тя не може да е в състояние да поддържа здравата и силна косата.

Авицена прилага хуморалната теория, за да обясни и каква е причината за липсата на гъста и здрава коса при децата. Той обяснява и отсъствието на лицево окосмение при жените. Според Авиценовата теория при децата и жените, факторът, участващ в субстанцията, изграждаща женските и детските косми на веществото, е т.нар. "влажна пара" ("ebhire-i ratbe"). Неговото количество е по-голямо от това на "сухата пара" ("buhаr-i duhаni"). Така Авицена обяснява липсата на лицево окосмение при жените и децата. Според учените терминът "суха пара" може да се "приравни" като значение към мъжкия хормон (тестостерон), а "влажна пара" - към женския хормон (естроген). Без никакви медицински технически средства Ибн Сина съумява да обясни медицинска зависимост, а този факт още веднъж доказва новаторското лекарско мислене (в края на 10 и началото на 11 век) на Авицена.

Наследствената алопеция е наречена от персийският лекар с термина "sal". Според него тя е резултат от дефицита на някакво вещество.

Авицена формулира три основни причини, поради които косата не расте:

- "материята", която изгражда косата не може да достига до мястото, където тя расте;

- "материята" достига до мястото, където расте косата, но не може да се задържи там;

- "материята", изграждаща косата е увредена и не притежава качествата, нужни за оптималния й растеж;

Факторите, причиняващи косопад, се обсъждат в текстапо следния начин. Плешивостта ("sal") се развива по-бързо при хора с "горещ темперамент". Тъй като порите по кожата на главата "изсъхват" при мъже с "горещи темпераменти", те са склонни да оплешивеят преди другите представители на силния пол. Мюсюлманският медик смята, че е трудно да се лекува алопецията при такива хора, поради горещия им темперамент. Той прави и друга любопитна констатация – загубата на коса при тези мъже не е повлияла лицевото или телесното им окосмение.

Косопадът според Авицена е следствие от запушването на порите (например от белезите от рани възпрепятства растежа на косата). Въпреки, че е трудно да се лекува плешивостта, Авицена пише, че има случаи, при които състоянието може да се излекува и овладее. Тоест, ако се предприемат мерки, преди алопецията да е налице, тя може да се избегне или поне значително да се забави.

След като обсъжда симптомите и причините, довеждащи до плешивост, Авицена пише за лекарствата, които третират и защитават косата от заболявания. Те са описани във втора част на статията.

По статията работи: Виктория Милова

Статията е част от историята на:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

Източник и снимка: http://www.muslimheritage.com/article/beauty-hair-and-body-care-canon-ibn-sina

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА