Начало История на медицината Реалната причина за средновековния „Съд чрез изпитание“

Реалната причина за средновековния „Съд чрез изпитание“

От 510г. до 1220г.

Реалната причина за средновековния „Съд чрез изпитание“ - изображение

В повечето исторически филми се стига до момент, в който някой от героите е подложен на безумен съдебен процес. Обвиненият трябва например да победи най-добрия воин на кралството, за да докаже, че е невинен. Друг често срещан мотив е преминаването през тежки физически изпитания, чиято цел е да установят дали Бог закриля осъдения, тоест дали наистина е виновен.

Всъщност този филмов мотив не е далече от истината за средновековния Съд чрез изпитание. Процесът представлява подлагане на обвиняемия на мъчения, за да се разбере дали той е невинен. Странният обичай се извършва от Светата църква и резултат от него служи като неоспоримо доказателство пред народа.

Според историците Съдът чрез изпитание се използва само в случаите, когато липсват надеждни свидетели, наблюдавали престъплението. За да се докаже вината на обвинения (или да се отрече), монахът-съдия принуждава заподозрения в престъпление да премине през болезнено изпитание. Ето и някои от похватите, използвани при Съд чрез изпитание:

Ако обвиняемият е мъж, Църквата принуждава заподозрения да се дуелира с много по-ловък или по-едър воин. Друг похват е стискане на нагорещено желязо или изваждане на камък от вряща вода. При този метод раната се превързва и след три дни се наблюдава процесът на заздравяване. Средновековните духовници вярват, че ако задържаният е невинен, Бог ще накара раните да заздравеят по-бързо. Ако контузията е влошена или се е появило възпаление, обвинението се счита за легитимно.

В наши дни това звучи абсурдно, но историците, изучаващи средновековни текстове, са открили интересна логика в подлагането на обвиняемия на такъв съдебен процес. Академиците са на мнение, че зад привидно нелепата практика се крие интересен психологически мотив.

Дуел, имащ за цел да разреши спор между двма души

През Средновековието хората са много по-набожни, отколкото са европейците днес. Нашите прадеди вярват, че всичко в света се случва по Божията воля. За тях добрите, както и лошите моменти от историята са награда или наказание за делата на човечеството. Монасите проповядват, че Бог следи съдбата на всеки мъж и жена и бди над праведните, но обръща гръб на грешниците.

Тъкмо поради тази причина Църквата използва като крайна мярка Съда чрез изпитание. Духовниците много добре знаят, че зарастването на рана може да се повлияе от множество фактори - мръсотия, климатични условия, изтощение на организма и т.н. За монахът-съдия е много по-важно да види реакцията на обвиняемия, когато бъде обявено, че делото ще се реши чрез физическо изпитание. Ако задържаният приеме решението с готовност, значи е уверен в своята правота и смята, че Бог ще го защити от сериозно нараняване. Ако приеме присъдата със страх, съдията решава, че обвиняемият се чувства истински виновен и не вярва, че Божията намеса ще го спаси от силни болки и наранявания.

Останалата част от Съда чрез изпитание, смятат учените, се изпълнява, за да се убеди и тълпата в невинността или вината на обвиняемия. За целта монасите манипулират обстоятелствата, при които се извършва процеса. Когато дуелът с по-опитен воин е приет с желание, монасите подкупват могъщия боец да загуби двубоя. При изпитанията с физическа болка факторите, които могат да се променят в зависимост от решението на Църквата, са още повече. Желязото винаги може да не е силно нагорещено, а водата само да ври. След това върху раната да се нанесат чисти превръзки, тайно напоени с някакво лекарство.

Когато обвиняемият посреща изпитанието със страх, монасите се постарават двубоя да е предрешен в полза на по-едрия дуелист, желязото да е нагорещено до бяло или водата да ври на максимална температура. Историците смятат, че в тези случаи използваните превръзки са били замърсявани нарочно.

Изводът, до който разучаващите Съда чрез изпитание учени достигат е, че процесът има за цел да разкрие дали обвиняемия е уверен в своята правота. Това изследване доказва, че хората от Средновековието са живеели в много по-комплексно общество, отколкото доскоро се е смятало.
Редактор: Георги Динев

3.3, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Направления в медицинатаНовиниАнкетиЛайфстайлИстория